120 000 bilresor och en femtedel av Systemets försäljning

Från maj till juli importerade vi i Sverige 13 miljoner liter svenskt stark- och mellanöl från gränshandeln i Tyskland. Det innebär i runda tal 120 000 bilresor för att köpa oskattad svensk öl utanför gränsen och sen åka hem med den igen. 13 miljoner liter öl är 19 procent av Systembolagets ölförsäljning under maj-juli.

13 miljoner literär det svenskproduceradeöl som vi svenskar tar med oss hem. Hur mycket utländsk öl vi tar med oss från gränshandeln finns ingen statistik på.

13 miljoner liter. Det är lika med 108 000 flak burköl. På tre månader. Det är ganska mycket öl. Öl som inte finns med i den officiella statistiken över hur vi svenskar konsumerar öl. Öl som säljs för tre kronor burken istället för de tolv som det kostar på Systembolaget. Med sänkt ölskatt skulle vi inte bara spara på klimatet, utan också kunna förhindra att unga människor dras in i kriminell verksamhet när de köper från ligor som gjort detta med ölsmuggling till sin nya bussiness. Det borde vara värt att tänka på.