Gårdsförsäljning gynnar turism och är inget hot mot folkhälsan

Newsmill pågår just nu ett seminarium om den gårdsförsäljning som kanske kanske ska tillåtas. Debatten tar som vanligt när det gäller alkohol i Sverige till de högsta brösttonerna. Vad de svartmålande skribenterna dock glömmer är gårdsförsäljningens syfte, om det nu slår igenom enligt den nyhetsartikel DN hade förra veckan. Och det syftet heter matturism.

I nyhetsartikeln om gårdsförsäljning (några spritbutiker är det ju inte alls fråga om) står det vilka maxvolymer varje kund skulle få köpa, efter att ha besökt ex bryggeriet; fått lära sig om hur man brygger öl och cider och fått provsmaka, nämligen max 5 liter per kund. Öl alltså.  För de mer alkoholtunga dryckerna vin och sprit skulle maxvolymen vara tre resp. en liter per kund. Några storköp är det alltså inte alls fråga om.  Inte alls som gränshandeln eller svartköpen via bakluckan på en bil, affärer som försigår idag, dygnet runt i hela landet.

Gårdsförsäljningen skulle, om förslaget nu läggs som det stod om i DN, innebära försäljning under kontrollerade former, med ålderskontroller, nykterhetskontroller och med tillstånd till försäljning av kommun och länsstyrelse. Alltså inte som den okontrollerade försäljningen som varje dag äger rum utanför Systembolagets och restaurangernas domäner.

Att man hakar upp sig på att bryggerier skulle tillåtas sälja även andras öl, att Macmyra Whiskey även skulle kunna sälja annan whiskey osv beror kanske på att man inte inser att förslaget är lagt för att EU inte ska anse att försäljningen är begränsande.  Bryggerierna, destillerierna och vingårdarna vill förstås i första hand sälja det de själva producerar och som inte finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Om det nu stämmer som stod i DNs artikel.

Är detta bra för folkhälsan? Ja självklart, om man med ordet menar att det är nyttigare för människor att dricka en begränsad och kontrollerad mängd istället för att dricka massor som är köpt av smugglare eller av ”snälla grannar” som passar på att köpa med sig några extra flak från gränshandeln i Tyskland för försäljning.

Att fundamentalister vägrar se sanningen i vitögat-att gränshandeln är så otroligt mycket mer skadlig för den svenska folkhälsan än en enstaka flaska öl, är tragiskt. Men att det ska sträcka sig så långt att vi inte ens kan diskutera att det vore bra med matturismen för Sverige, så att vi kan, liksom övriga länder i Europa, sälja både mat och dryck på plats där de produceras, är ju sorgligt. Har vi verkligen inte kommit längre på 100 år?

En reglerad gårdsförsäljning vore bra för Sverige som matland, som turistland och för våra arbetstillfällen. Det skulle inte skapa varken fler alkoholister eller ett större missbruk, eftersom varorna som säljs på gårdshandeln både är dyra och få. Däremot ge oss en plats bland matturisterna, som är den störst växande turismen och därmed inkomstkällan i världen. Och det vore välkommet i ett Sverige där 25 proent av de unga inte har något arbete alls.