Gårdsförsäljning i Skåne, Skaraborg och Öland

Gårdsförsäljning i Skåne, Skaraborg och Öland

Moderata riksdagsmän från trafikutskottet och näringsutskottet föreslår i en debattartikel att Skåne, Skaraborg och Öland ska få bli testområden för Gårdsförsäljning. De senaste veckorna har flera kommuner i södra Sverige föreslagit samma sak; att de ska få bli provkommuner för Gårdsförsäljning. Förslagen är spännande eftersom de visar att frågan om Gårdsförsäljning är långtifrån död.

Att få sälja ett begränsat antal flaskor öl till besökare i gårdsbutiken som också säljer lokalt producerad mat vore något riktigt matigt för Matlandet Sverige-visionen. Hur ska annars målet om 20 000 nya jobb kunna bli mer än bara ett mål? Vi pratar inte spritbutiker på Stureplan, utan lokalt tillverkad och såld öl på det egna bryggeriet. Att mat och öl hör ihop är lika självklart som att det blir sol efter regn, och att få sälja dessa produkter i oöppnade förpackningar tillsammans borde vara lika självklart som att få köpa dem när de ligger på fat och hälls upp i glas på en restaurang.

Menar regeringen allvar med Matlandet Sverige borde man kunna lösa problemet med detaljhandelsmonopolet.