Goddag Yxskaft

Goddag Yxskaft

Maria Larssons svar i Göteborgs-Posten på centerns krav om en utredning av gränshandeln är ett riktigt Goddag Yxskaft-svar. ”Vi har redan gjort det i vår strategi och med hjälp av Sorad, och det visar att införseln och konsumtionen minskar ”, lyder budskapet från äldreministern, som av någon anledning också har ansvar för alkoholfrågorna i regeringen.

Hmm. Att de utredningarna sågats jäms med fotknölarna av så gott som alla parter som är berörda har ministern valt att bortse ifrån. Och att utredningarna inte gjorts på två år, väljer ministern också att bortse ifrån.

Vad skönt det måste vara att ropa ”bingo” istället för att ta in verkligheten, även när man representera Verklighetens folk.

Vad skönt att inte lyssna till socialarbetare, fältare, polis och tull som vittnar om allt större mängder införsel och som också vittnar om hur många unga människor utnyttjas i denna svarta alkoholhandel.
Vad skönt att sitta lugnt i båten och godkänna att våra pensionärer får ett glas vin på lördagarna på hemmet.

Men så dumt att inte ta tag i jobbiga saker som att utreda storleken av gränshandeln av en part som gör sitt jobb. Och som, hemska tanke, kanske presenterar en sanning som är en helt annan. Det vill man verkligen inte veta av.

Eller?