IQ och alkoholreklam

IQ och alkoholreklam

Alla har rätt till sin åsikt och med statistik kan man bevisa i princip vad som helst. Att vi svenskar generellt inte är speciellt förtjusta i reklam är ingen ny sanning. Att vi skulle vara mer positiva till alkoholreklam än till all annan reklam skulle därför förvåna. Mycket.

IQs rapport om svenskarnas syn på alkoholreklamen, drygt hälften vill att den ska få finnas kvar, är därför ingen större nyhet. Däremot kanske slutledningarna om hur mycket alkoholreklam vi har i Sverige är värd att diskutera. Att IQ i sin rapport visar gamla reklamfilmer för sprit kanske också visar att rapporten inte berör oss som brygger öl i någon större bemärkelse, vi harsvårt att känna igen oss i dessa filmer.

Totaltsatsas det 25 miljarder kronor i svensk marknadsföringsbudget varje år. Mindre i år än tidigare eftersom många företag är rädda att satsa i lågkonjunktur. Av dessa 25 miljarder är 369 miljoner alkoholreklam. 189 miljoner av dessa pengar är satsade i reklamtv-kanaler som inte sänder från Sverige. I Sverige har det varit tillåtet att publicera alkoholreklam i tidningar i fyra år. Att insatserna ökat är därför ganska naturligt, från noll kronor till 180 miljoner kronor är procentuellt flera tusenprocent. Men på det hela taget handlar det om en marknadsföringsandel som ökat från noll procent till mindre än en procent.

Det finns viktigare saker för både oss och IQ att fokusera på. Spritsmuggling och gränshandel till exempel. Smuggling då som nu. Och hur viktigt det är att vi i Sverige får kontroll på den alkohol som dricks, så att smugglare inte kan stå för en tredjedel av all försäljning i landet.