Kranvatten är kranvatten – om ock i gyllne karaffer

Annika Creutzer skriver om vatten i en krönika i Aftonbladet idag: ”Tre tryck och vi har världens godaste mineralvatten.”  Men hur mycket du än kyler och kolsyrar ditt egna kranvatten kan det aldrig bli mineralvatten. Om du inte bor ovanpå en källa godkänd av Livsmedelsverket förstås!

Creutzer har inte heller hängt med när det gäller flaskvattnet och miljön. Livscykelanalyser av svenskars konsumtion av vatten på flaska visar att den ger upphov till endast 3,1 kilo koldioxid om året. Att klimatpåverkan blir så liten beror till stor del på att svenskt flaskvatten kommer i återvinningsbara förpackningar. Och vi i Sverige är ju världsbäst på att panta. Importerat flaskvatten får en flera gånger högre klimatpåverkan inte så mycket på grund av de långa transporterna, som på att de kommer i engångsförpackningar.

Däremot är det lätt att hålla med henne om att det är ett oskick av restauranger som tar 40 kronor för några deciliter hembubblat kranvatten! Och kvalitén verkar det vara si och så med, om man ser på vattenproverna som Arvika kommun gjort.