Öl är inte mat och ingen dansk fettskatt

Trots det engelska talesättet att öl är flytande bröd så är inte öl mat. Det har nu också Ryssland gått med på och ändrar därför skatterna på öl för att den inhemska ölskatten ska rimma bättre med vad stora delar av världen anser.  I Danmark har också regeringen förstått att fettskatter på mat inte hindrar folk från att äta vad de vill och de lägger därför ner lagförslaget som skulle antas i oktober om en särskild fettskatt. Hotet om skatten har ändå fått de danska livsmedelsföretagen att kraftigt minska på fetthalten i sina produkter. Och regeringen tänker kanske gå ut med en kampanj om nyttan av att äta mindre fetter, som svenska Socialstyrelsens gamla ”6-8 brödskivor om dagen”-uppmaning.

Att läsa gamla nyheter och tidningar efter semestern är ett digert arbete, men väldigt roligt. Ibland skulle man önska att tidningarna kunde göra reportage om den inhemska marknaden som ju faktiskt är lika spännande i både bussiness som i smaker som den amerikanska. Och visste du att det numera finns nästan 50 svenska bryggerier som lever och har hälsan?  Smakintresset för öl och mat har inte varit i större i Sverige på många många år och det är fantastiskt kul.