Självklart nej till höjda alkoholskatter

Sveriges Bryggerier har idag lämnat in sitt remissvar till Finansdepartementets skatte- och tullavdelning. Det vi fått svara på är förstås förslaget om att höja skatten på öl , cider och vin med ytterligare 12,7 procent, sprit med 5 procent. Eftersom öl inte bara är lågalkoholalternativet utan också drabbades av rejäla skattehöjningar för bara tre år sen kunde man ju tycka att det räckte för några år. Men Anders Borg vill att vi ska ”arbeta och inte supa” och därför ser han till att ölen exporteras till gränshandeln i ännu större utsräckning än tidigare. För det är ju det som kommer att inträffa med ännu dyrare priser på Systembolaget. Vårt monopols styrka försvagas för varje skattehöjning och då slår sig Borgs ”jobba och inte supa” ganska slätt.

Idag exporterar svenska bryggerier mer än dubbelt så mycket öl och cider till den tyska gränshandeln än vad man säljer till de svenska krogarna och restaurangerna. Jag har oerhört svårt att se att det blir mindre export med höjda inhemska skatter. Det har alla andra också, ja alla de som vet att våra gränser nuförtiden är öppna och vi svenskar nuförtiden är ett väldigt rörligt och bilburet folk som gärna handlar på gränshandeln. Alla dessa resenärer skulle inte drömma om att höja skatterna för att på så sätt gynna folkhälsan och tro att man därmed säljer mer på Systembolaget och mindre på gränshandeln. Eller mindre över huvudtaget?

Hursom helst. I remissvaret säger vi nej till detta. Sveriges Bryggerier vill inte att det ska vara så enkelt som det är idag för unga människor att handla alkohol dygnet runt, året runt, hemlevererat och utan ålderskontroll. Har vi en alkoholpolitik ska den följas. Har vi ett Systembolag som är ett monopol ska den stödjas. Inte urholkas med ännu högre skatter.