Skrämselpropaganda

En rapport har presenterats som talar om vad som skulle kunna hända om det svenska alkoholmonopolet avskaffades. Självklart visar rapporten att alkoholkonsumtionen skulle öka, med mellan 17 och 37 procent, vilket är en ganska stor spridning. 17 procent skulle konsumtionen öka om 800 butiker fick tillstånd att sälja alkohol, 37 procent om Sveriges alla 8000 butiker fick tillstånd att sälja alkohol. 770 fler dödsfall om året skulle det bli också, visar rapporten.

Som varnande exempel dras också historien upp då man fick köpa mellanöl i Sveriges matbutiker (mellan åren 1965- 1977) och när man under nio månader i slutet av 60-talet fick köpa också starköl i butiker.  Då ökade, enligt rapporten, den totala alkoholkonsumtionen med 15 procent.

1977 är länge sedan. Det har hänt oerhört mycket i Sverige sen dess. Vi går inte längre omkring i mysoveraller på jobbet och känner efter och fikar, vi har inte bara två tv-kanaler, utsedda tv-fria kvällar och tre radiokanaler, vi har inte statlig skola eller polis, vi har inte ett socialdepartement som talar om för oss att vi ska äta 6-8 brödskivor om dagen. Vi har Internet, vi har datorier, mobiler, fri rörlighet, EU, nästan obegränsat antal radio och tv-kanaler, sponsrade tv-program i statligt ägda SVT och väldigt många mataffärer.

Kort sagt. Mycket har ändrats de senaste 33 åren.

Jag pläderar inte för att alkoholen ska släppas fri, att vi inte ska ha åldersgränser eller kontroll. Däremot undrar jag om rapportskribenterna har tagit med alla parametrar. Som att det svenska dryckesmönstret totalt förändrats. Att fyllesupandet minskar. Att vi numera faktiskt har totalt fri tillgång till alkohol som säljs utanför Systembolagets breda och välkontrollerade butiker, och då menar jag inte restauranger och hotell.  Och att den alkoholen är hälften så dyr som den som säljs på monopolet, och inte hembränd.

Om man tar med alla parametrar kunde man kanske slippa skrämselpropaganda som den rapporten talar om. Och istället kunde vi diskutera saker som gränshandel, alkoholskatter, produkter med låg alkoholhalt som öl med god smak som passar till svensk mat, osv. Kort sagt, fokusera på väsentligheterna.