WHO mot alkoholmissbruk

I veckan fattade WHO beslut om en strategi mot alkoholmissbruk. Det är jättebra. Kristdemokraterna utropar sig till segrare i detta arbete. Om det kan man tycka vad man vill, men det är inte sannolikt att världen har samma visioner som det svenska partiet, även om orden kanske är desamma.  I många länder ingår ex inte ens öl i vokabulären alkohol. Det WHO fattat sin resolution kring är bland annat:

Förbud eller begränsning av alkoholreklam riktad mot unga. (Finns i Sverige, ölproducenter, vin och spritleverantörer har fattat beslut kring egna rekommendationer kring detta tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Marknadsförbund. Även den europeiska bryggarorganisationen Brewers of Europe har gemensamma regler kring detta).

En satsning på mer aktiv prispolitik som bland annat ska innehålla förbud mot alkoholreor, enhetspriser och säljkampanjer. (Samma sak gäller för de svenska bryggarna även för denna nya resolution)

Högre alkoholskatt. Samt att alkohol ska säljas i licensierade butiker eller statliga monopol och att minimiåldrar ska inrättas för konsumtion och köp av alkohol. (Detta gäller Sverige i allra högsta grad, skatten är så hög på öl så konsumenterna väljer att allt oftare handla i grannländerna istället för på det svenska statliga monopolet. Minimiåldrar har vi, bland de högsta i världen, inte ens när du är myndig får du handla alkohol på det statliga monopolet. )

Det är bra att WHO tar tag i missbruket mot alkohol, och förhopppningen är ju att denna resolution blir allt annat än en papperstiger. Alkohol är skrämmande billigt i många länder och missbruket kostar världen enorma summor, både vad gäller pengar och lidanden.

Det enda man som svensk kan bli lite orolig för är att politiker tar denna resolution som intäkt för att ytterligare minska våra möjligheter att få handla gott öl eller cider till maten.