Bra sommar ökade svenskarnas törst

Enligt preliminära siffror från Svensk Dryckesstatistik ökade dryckesförsäljningen i Sverige med 5,8 % under 2006 jämfört med 2005. Vinnaren blev smaksatt kolsyrat vatten medan de alkoholsvagare folkölen och lättölen fortsatt blev de stora förlorarna. Starkölsförsäljningen ökade med över 6 procent, en ökning som kan härröras enbart till Systembolaget eftersom restaurangförsäljningen verkar minska något. - Statistiken visar att svenskarna fortsatt dricker mer hemma och mindre på restaurang. Det som dricks hemma är alkoholstarkare öl som är inköpt antingen i utlandet, via illegala kanaler eller på Systembolaget, säger Cathrine Andersson, informationschef på Sveriges Bryggerier. Statistiken visar också en markant uppgång för buteljerat vatten. Det smaksatta kolsyrade vattnet ökade med över 23 procent. - Jag tror vi kan tacka fotbolls-VM, EM i friidrott samt det fantastiska vädret för försäljningsökningen, fortsätter Cathrine Andersson. - Att ansvaret fördes över till försäljningsledet för att sålda dryckesförpackningar skall ingå i ett retursystem genom lagändringen i januari 2006 kan också ha påverkat läskedrycksförsäljningen i positiv riktning. Den illegala läsken har nu ersatt av legalt såld läsk vilket innebär att den officiella statistiken nu fångar upp även den konsumtionen, avslutar Cathrine Andersson. Den definitiva statistiken för 2006 beräknas vara klar i slutet av mars. BERÄKNAD FÖRSÄLJNING 2006, miljoner liter samt procentuell förändring jämfört med 2005. Kols läsk 627 +4,9% Ej kols läsk 70 +6,1% Buteljerat vatten 237 +15,1% Total läsk/vatten 934 +7,5% Starköl 278 +6,5% Folköl 153 -0,9% Lättöl 39 -5,0% Total registrerad öl 470 +2,9% Privatinförsel starköl* 71 Smuggling starköl* 77 *Källa: Sorad. Helår 2005. Uppgifterna för privatinförsel och smuggling helår 2006 har ännu inte redovisats.