Bryggerierna avvaktande mot EUs alkoholstrategi

Den 24 oktober 2006 förväntas kommissionen komma med ett förslag om en gemensam europeisk alkoholpolitik kallad, EU Alcohol Strategy. Förslaget har utarbetats av europeiska kommissionens hälsoavdelning, DG SANCO. Syftet med förslaget är att få de europeiska konsumenterna av vin, öl och sprit att bli bättre konsumenter. Förslaget omfattar en generell policy, som skall gälla i hela Europa, utan att hänsyn tas till nationella eller lokala dryckesmönster. EU-rapporten, “An independent review of issues related to alcohol consumption in Europe”, som redovisar EU-ländernas olika konsumtionsmönster, har på uppdrag av Wienberg Group utvärderats av en grupp oberoende forskare. Deras slutsatser är att en EU-policy måste formuleras med hänsyn till regionala, nationella och lokala skillnader av konsumtionsmönster och missbruk. Så är inte fallet i den föreslagna EU-policyn. Dessutom anser man att det behövs mer faktabaserade förslag för att motverka alkoholrelaterade problem i samhället. - I Sverige dricker vi inte alkohol på samma sätt som i t ex Spanien, säger Peter Mattsson, VD för Svenska Bryggareföreningen. Därför är det rimligt att vi i Sverige själva måste utforma vår egen alkoholpolitik, samtidigt som vi inte bör pådyvla andra länder vår svenska modell. Merparten av de svenska konsumenterna är trots allt måttlighetsdrickare. Svensk alkohollagstiftning skall därför inriktas på att skydda ungdomar och minimera missbruk. - Öl, rätt hanterat, skänker glädje och njutning för många människor. Fel hanterat kan det dock ställa till problem för både den som missbrukar och för dennes omgivning. Det är därför viktigt att EU gemensamt samarbetar för att bekämpa missbruk och arbetar pro-aktivt med insatser som kan hjälpa människor, i första hand ungdomar, som riskerar att hamna i en sådan situation. En sådan alkoholpolitik måste även innefatta en utjämning av alkoholskatterna mellan länderna för att få bort den illegala handeln av alkohol, som främst drabbar ungdomar och de redan utsatta, genom att försäljningen sker utanför statens kontroll, avslutar Peter Mattsson. För ytterligare information: The Brewers of Europe was founded in 1958 and based in Brussels. The Brewers of Europe is the voice of the European brewing sector to the European institutions and international organisations. Current members are the national brewers’ associations from 23 countries (20 EU Member States, plus Norway, Switzerland and Turkey). www.brewersofeurope.org och www.itisyourchoice.com THE WEINBERG GROUP is an international scientific and regulatory consulting firm. http://www.weinberggroup.com/ The Weinberg Group’s report, ‘An independent review of issues related to alcohol consumption in Europe’ : http://www.weinberggroup.com/Independent-Review-Alcohol-Consumption-in-Europe-Report-12June06.pdf Press release issued on 14 July 2006 by the Weinberg Group (which includes a list of the panel of experts who peer-reviewed the study): http://www.weinberggroup.com/THEWEINBERGGROUP-PressRelease-14July06.pdf DG SANCO informal draft discussion paper on EU strategy for alcohol (March 2005): http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/alcohol/documents/ev_20050307_rd01_en.pdf