Den blomstertid nu kommer…

Sommaren kommer till Stockholm och snart springer nyblivna studenter ut från våra skolor. Andra slutar högstadiet och vill fira att sommaren är här. Tyvärr innebär det att många ungdomar som är under 18 får tag på alkohol. Sedan länge arbetar Stockholm mot langning av vin och sprit. Nu vädjar Stockholms stad, Svensk Handel och Sveriges Bryggerier också till stadens handlare att bara sälja öl till dem som har åldern inne.

- Många ungdomar vill fira att de har slutat skolan och att sommaren är här. Det är ett vuxet ansvar att det sker utan alkohol. Därför är det mycket viktigt att det inte säljs alkohol till minderåriga. Tyvärr vet vi att många unga tonåringar får tag inte bara i smuggelsprit utan också folköl. Vi vädjar till Stockholms handlare att vara noga med ålderkontrollerna, säger socialborgarrådet Ulf Kristersson

- Oseriösa handlare som förser tonåringar med folköl är lika förkastligt som de personer som olagligen säljer starkare varor till samma målgrupp. Vi behöver få kontroll över försäljningen i Sverige, inte minst till våra tonåringar säger Cecilia Giertta VD för Sveriges Bryggerier

- Det är viktigt att handeln följer den lagstiftning och de riktlinjer som finns och tillsammans med kommunernas tillsynsansvar ser till att försäljningen av folköl sker på rätt sätt i butikerna, säger Dag Klackenberg VD för Svensk Handel.

Fakta:
I dagarna sänder Stockholms stad, Svensk Handel och Sveriges Bryggerier ett gemensamt brev till stadens handlare med huvudbudskapet att de ska vara extra noga med att kontrollera ålder på köpare av alkohol och tobak. Dessutom genomför nu Stockholms Stad en kampanj som heter ”Tänk om”. Syftet med kampanjen är att sprida kunskap och ha en öppen diskussion om attityder kring tonåringar och alkohol. Informationen riktar sig till föräldrar. Se mer på http://www.tankom.nu

Läs hela brevet till Stockholms handlare

För mer information, kontakta:
Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 08-762 65 50

www.sverigesbryggerier.se

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggarföreningen, är branschorganisationen för de svenska ölbryggerierna, cider, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4 000 personer i den svenska bryggerinäringen. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.