Den svenska ölexporten ökade med 21,4 procent 2008

Den svenska exporten av öl till gränshandeln ökade med totalt 21,4 procent under 2008 visar färska siffror från Sveriges Bryggerier. Det gör en total volym på 46 miljoner liter öl från de svenska bryggerierna. Motsvarande siffra för 2007 var 37,9 miljoner liter.

- Det är absurt att den svenska regeringen tycker att alkoholpolitiken fungerar när så många svenskar köper svenskt öl på andra sidan gränsen och så kör hem med den igen, säger Cecilia Giertta, nytillträdd vd för Sveriges Bryggerier.

- Inte nog med att ölen som köps på andra sidan gränsen är utom kontroll för Sverige och de svenska lagarna vilket bäddar för att alldeles för unga människor kan köpa och dricka utan ålderskontroll.

- Alkoholpolitiken bäddar också för skapandet av nya kriminella nätverk, vilket inte minst de sociala myndigheterna larmar om. Smuggling och langning, olaglig införsel och vidareförsäljning till minderåriga som i sin tur säljer vidare till andra tonåringar skapar en farlig situation som samhället idag inte klarar av att hantera.

Att SoRad går ut och påstår att den svenska alkoholkonsumtionen minskat till följd av färre utlandsresor är lika märkligt som naivt menar Cecilia Giertta. Deras uppgifter stämmer dåligt med verkligheten, det kan både de svenska bryggerierna och Tullen intyga.

- Sänktes skatten på den svenska ölen som säljs på Systembolaget minskar ungdomsfylleriet dramatiskt, liksom den kriminella verksamheten. Staten får dessutom in mer skatter som kan användas till vettiga samhällsfunktioner.

För ev mer information var vänlig kontakta:

Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier, 070593 64 08

Sveriges Bryggerier, tidigare Svenska Bryggareföreningen, är branschorganisation för de svenska ölbryggerierna, cider-, läskedrycks- och vattentillverkarna. Totalt arbetar runt 4000 personer i den svenska bryggerinäringen.

I styrelsen för Sveriges Bryggerier ingår representanter för Carlsberg, Spendrups, Åbro, Coca-Cola och Kopparbergs.