Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström tycker att alkoholbranschen är kunnig och tar ansvar när det gäller annonsering.

Gott betyg till alkoholbranschen

Initiativet med Alkoholgranskingmannen, AGM, fyller 15 år under 2021. Mängden reklam ökar rejält men inte antalet anmälningar.

- Alkoholbranschen är det mest seriösa som jag jobbat med. Företagen är skötsamma och kunskapsnivån är hög, säger Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström.

Alkoholgranskningsmannen är ett initiativ från Sveriges Bryggerier samt Sprit- & Vinleverantörernas förening. Satsningen hade premiär 2006 och sedan 2011 är det Mattias Grundström som innehar den positionen.

Han har under sina tio år sett en stor förändring när det gäller alkoholreklam, men ger branschen ett väldigt högt betyg.

- De första åren tittade man mycket på tidningsreklam och så småningom e-postutskick. Då sågs reklamen som mer av en investering, i dag har de flesta varumärken sina egna konton i sociala media till jämförelsevis väldigt låg kostnad, säger Grundström.

Han är väldigt nöjd med hur alkoholbranschen, såväl producenter som importörer och distributörer, hanterar sina konton. Svenska företag följer de regler och lagar som finns i väldigt stor utsträckning.

- Det görs väldigt många mycket mer reklam i dag och ändå har anmälningarna gått ner, och även den totala alkoholkonsumtionen har gått ner. Den här branschen vill göra rätt och vara ansvarsfull och det märks.

Spridandet av kunskap har varit en viktig del i Alkoholgranskningsmannen, och de utbildningar som håller för att utbilda medlemmarna i Sprit- & Vinleverantörernas förening och Sveriges Bryggerier har varit uppskattade.

- Vi har lyckats med att presentera reglerna så att medlemmarna förstår och accepterar vad som gäller. Medlemmarna kan också ringa och fråga om aktuella situationer som uppstår vilket gör att vårt preventiva arbeta har varit väldigt framgångsrikt.

15-årsjubileet kommer att uppmärksammas på olika sätt och för Mattias Grundström fortsätter det förebyggande arbete. Inte minst handlar det då om att se till att alla gör rätt i sociala media.

- Många producenter har också privata konton och lagen är tydlig med att man inte får agera annorlunda där. Det svåra är många gånger att avgöra vad som är information och vad som är reklam, menar Grundström.

Sveriges Bryggerier är Bryggareföreningen, Sveriges äldsta branschorganisation.Vi representerar ölbryggerierna, cider-, vatten- och läsktillverkarna och bidrar till mer än 60 000 jobb i Sverige. I styrelsen för Sveriges Bryggerier sitter vd för Carlsberg, Dugges, Spendrups, Åbro, Kopparbergs och Coca-Cola.