Rekordökning för svensk ölexport

Exporten av öl från svenska bryggerier ökar med rekordhöga 44 procent under årets åtta första månader jämfört med samma period förra året. Den totala volymen för perioden uppgår till 33 miljoner liter, vilket omräknat till helårstal skulle motsvara cirka 50 miljoner liter för året.

Den helt dominerande exportmarknaden är gränshandeln i Tyskland.

- Det är självklart positivt att svenska bryggerier är framgångsrika med sin export, säger Paul Bergqvist, ordförande för Sveriges Bryggerier. Men det är samtidigt absurt eftersom en helt överväldigande del av exporten köps tillbaka till Sverige, transporteras hit igen och konsumeras i Sverige, utan att ha beskattats här.

I de redovisade talen ingår endast svenska varumärken som exporteras. I den tyska gränshandeln säljs också stora mängder dansk och tysk öl för vidare transport till Sverige.

- Införseln av öl från främst Tyskland ökar år för år, det visar inte minst de här exportsiffrorna. Det är märkligt att regeringen helt stillatigande bara ser på den här utvecklingen. Självklart skulle det vara mycket bättre för alla parter om den öl som konsumeras i Sverige också säljs och beskattas här i landet, utan att behöva ta omvägen om Tyskland, säger Paul Bergqvist.