Socialdemokraternas svar har inkommit. Först de tre frågorna än en gång.

1. Bör ölskatten vara lika i hela EU?

2. Hur stora bör införselkvoterna vara; högre, lägre eller som de är idag?

3. Vad vill du göra för att minska den illegala försäljningen till svenska ungdomar?

Marita Ulvskog, Olle Ludvigsson, Åsa Westlund, Göran Färm har svarat EXAKT likadant.

1. Vi vill höja minimiskatterna på öl, vin och sprit. På viktiga nyckelområden arbetar vi socialdemokrater för gemensamma minimiskatter som beslutas enhälligt. Det gäller exempelvis alkoholskatter.

2. Lägre. Alkohol är inte vilken vara som helst och ska därför inte omfattas på samma sätt av EU:s inremarknadsregler som andra varor. Vi socialdemokrater vill stoppa lågpriskonkurrens på alkohol. Varje medlemsland ska själv få besluta om införselregler av alkohol. Vi vill att Sveriges införselkvoter ska sänkas.

3. De frikostiga införselreglerna har underlättat olaglig vidareförsäljning till bland andra ungdomar och missbrukare. Vi vill sänka införselkvoterna och totalförbjuda alkoholreklam.

Anna Hedh

1. Det är visat att alkoholkonsumtionen och därmed också de skadliga effekterna av alkoholen går ner när skatten höjs. Därför arbetar vi socialdemokrater för höjda minimiskatter på öl, vin och sprit. På viktiga nyckelområden arbetar vi socialdemokrater också för gemensamma minimiskatter inom EU, som ska beslutas enhälligt av medlemsländerna. Ett exempel är just alkoholskatterna.

2. Lägre. Alkohol är inte vilken vara som helst utan har en stor påverkan på folkhälsan. Därför anser jag inte att den ska omfattas på samma sätt som andra varor av EU:s regler om fri rörlighet för varor. Införselkvoterna av alkohol för privat bruk bör sänkas. I dag ligger de långt över den mängd som motsvarar grov alkoholism. Den som varit utomlands får i dag ta med sig 230 liter alkohol hem. Vi socialdemokrater vill också stoppa lågpriskonkurrens på alkohol och tycker att varje medlemsland själv ska få besluta om införselregler av alkohol.

3. Det är dags att vi sätter stopp för alkoholindustrins användande av EU som verktyg för att lämna gränserna vidöppna för billig sprit. De frikostiga införselreglerna har tyvärr underlättat olaglig vidareförsäljning till bland andra ungdomar och missbrukare. Vi behöver därför sänka Sveriges införselkvoter. Det är också viktigt att minska efterfrågan på alkohol, varför jag anser att EU bör stopp för alkoholreklam.

Hillevi Larsson

1. Jag tror på höjda minimiskatter på alkohol

2. Lägre

3. Se till så Systemet kan konkurrera. Höj minimiskatten på alkohol i hela EU, minska införselkvoter. Polis och tull måste få mer resurser och uppdrag att prioritera detta. Satsa på förebyggande arbete för ungdomar.