Svensk ölexport slår rekord

Exporten av öl från svenska bryggerier ökade under perioden januari-augusti i år med 16 procent jämfört med samma period förra året. Det är "all-time-high" för svensk ölexport. Den största exportmarknaden, och den som växer snabbast, är gränshandeln i Tyskland. Det innebär att en stor del av den exporterade ölen köps upp av svenskar och förs tillbaka till Sverige för att konsumeras eller säljas vidare här. Peter Mattsson, VD i Svenska Bryggareföreningen; - Det är absurt att svenska bryggerier skall behöva skicka ölen till Tyskland för att svenskarna skall handla den där och sen transportera tillbaka den till Sverige igen. Det vore bättre att ölen köptes på Systembolaget.