SVERIGES BRYGGERIER - nytt namn på gammal branschförening

Svenska Bryggareföreningen Service AB har bytt företagsnamn till Sveriges Bryggerier AB och frångår det 121 år gamla namnet. Samtidigt med namnbytet lanseras den ombyggda webbsidan www.sverigesbryggerier.se. Svenska Bryggareföreningen bildades av drygt 500 bryggare på våren 1885 och är idag Sveriges äldsta industribranschförening som verkar i oförändrad form. 1950 implementerades även Vattenfabrikanternas Riksförbund i föreningen. Sedan lång tid tillbaka är det producenterna av öl, läsk- och vatten som är medlemmar i föreningen vilket gör det naturligt att samla medlemmarna under namnet Sveriges Bryggerier. - Namnbytet är en modernisering men också ett sätt att göra vårt företagsnamn enklare att komma ihåg, säger VD Peter Mattsson. Genom åren har vi hört många felsägningar av vårt företagsnamn och med Sveriges Bryggerier är det ingen tvekan om vilka vi representerar. Dessutom har vi haft adressen ”sverigesbryggerier” både som webbadress och mailadress sedan lång tid tillbaka. Samtidigt med namnbytet lanseras en ”ansiktslyftning” av webbsidan www.sverigesbryggerier.se. - Vår tidigare webbsida hade sprungits förbi av dagens tekniska utveckling och vi har valt att bygga om plattformen för att bättre matcha den teknik som idag är möjlig, säger informationschef Cathrine Andersson. - Webbsidan har blivit modernare och enklare att navigera, fortsätter Cathrine Andersson. En sökfunktion har tillförts, vilken gör sidan mer användarvänlig. En funktion där branschaktuella artiklar kontinuerligt läggs ut på sidan har också tillkommit.