Sveriges Elevkårer på plats i Almedalen: ”Lyssnar ni på eleverna?”

Sveriges Elevkårer på plats i Almedalen: ”Lyssnar ni på eleverna?”

Som Sveriges största ungdomsorganisation och företrädare för 125 000 gymnasielever finns Sveriges Elevkårer på plats under Almedalsveckan. Med en färsk rapport kring vad eleverna egentligen tycker är viktigt i skolpolitiken finns företrädarna där med en tydlig uppmaning till alla debattörer, arrangörer och beslutsfattare: lyssna på eleverna.

I rapporten ”Lyssna på eleverna” där 12 000 gymnasieelever recenserar den nuvarande skolpolitiken finns många viktiga perspektiv: inte minst att mer behöver göras för den psykiska hälsan i skolan. Många av de förslag som dominerar i debatten menar eleverna skulle få liten eller ingen effekt på kvaliteten i skolan. Dessa, och många andra, kommer att debatteras i Almedalen.

– I mitten av juni finns 194 evenemang om utbildning i Almedalens officiella program. Inte ett enda av dessa borde äga rum utan att det finns en representant för eleverna på plats. Sluta prata om oss, prata med oss, säger Josefine Fälth, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Sveriges elevkårer finns på plats med en stor delegation. Den som vill ha en elevröst i sin panel är varmt välkommen att höra av sig till ordförande Josefine Fälth på josefine.falth@sverigeselevkarer.se .

Sveriges Elevkårers egna arrangemang i Almedalen:

”Mingla med eleverna” – Almedalens enda skolmingel
Sveriges Elevkårers stora Almedalsmingel med möjlighet att ta del av rapporten ”Lyssna på eleverna”.
6 juli, 16.00 – 18.00. Skeppsbron 24.
Anmälan till josefine.falth@sverigeselevkarer.se

Läs rapporten ”Lyssna på eleverna”.

”Ökar skolan den psykiska ohälsan bland unga?”
Seminarium tillsammans med Mind med fokus på ungdomars mående, särskilt efter en lång period med distansundervisning på grund av pandemin.
4 juli, 15.00 – 16.00. Hästgatan 2.

Kontakt:
Josefine Fälth, ordförande Sveriges Elevkårer