Sveriges Elevkårer: PISA 22 – Ett underbetyg för svensk skola!

I tisdags presenterades resultaten från PISA 2022 som visar på en oroande utveckling i samtliga mätvärden. Svenska elevers kunskaper har försämrats och den svenska skolan har inte levt upp till sina krav.

Resultaten från PISA22 är ett rejält underbetyg för svensk skola. Det visar på en större ojämlikhet och en skola som brister i det kompensatoriska uppdraget, säger Embla Persson, ordförande för Sveriges Elevkårer.
– Pandemin spelar in men vi har också ett skolsystem som föder ojämlikhet. Detta i kombination med år av underfinansiering förklätt som effektivisering.

Trots att Sverige var ett av de få länder som höll grundskolan öppen i stor utsträckning under pandemin påverkas resultaten fortfarande kraftigt av den. Detta är såväl Skolverket som regeringen överens om. Det går inte att bortse från pandemin som en orsak till kunskapstappet och det vi ser idag är resultatet av bristande insatser under pandemi-åren.

Under pandemi-åren släppte Sveriges Elevkårer tre rapporter där vi återkommande höjde rösten för elevers behov. Vi genomförde en granskning som visade att kommuner lade den så kallade skolmiljarden på hög eller fyllde hål i befintlig budget istället för att täcka upp med stärkande insatser. Trots vår granskning gjordes alldeles för lite för att säkerställa rätten till kvalitativ utbildning.

Det som däremot utmärker svenska skolan är den ökade ojämlikheten. Sverige ligger resultatmässigt över OECD-snittet men skillnaderna ökar och vi presterar sämre än våra nordiska grannländer. Skolan har ett viktigt kompensatoriskt uppdrag som man gång på gång misslyckas med. Här krävs ännu fler satsningar till de mest utsatta eleverna för att säkerställa likvärdighet.

Vi oroas av tendensen att försöka bortförklara eller förenkla resultaten genom att till exempel dela grafer där elever med utländsk bakgrund lyfts ut då det eldar på narrativet om att "svenska barn ju klarar sig bra". Skolverket uppger att de försämrade resultaten mellan 2018–2022 är övergripande och inte kan förklaras med ökad invandring. Skolverket uppger också att resultatförsämringen har skett i samtliga elevgrupper.

Svensk skola ska vara till för alla och segregerande grafer ska användas för att visa på vilka målgrupper som behöver särskilt stöd och riktade insatser - inte som en bortförklaring till skolans kompensatoriska brister.

Med det sagt har elevers migrationsbakgrund betydelse och elever med svensk bakgrund fortsätter att prestera på en högre nivå i jämförelse. Den skillnaden är större i Sverige jämfört med OECD-snittet. Detta är ett direkt svek och insatser måste genomföras för den här elevgruppen.

Slutligen går det inte längre att blunda för besparingarnas effekter på skolan. Kringresurser som tidiga insatser, skolbibliotek, läromedel, elevassistenter och elevhälsa ryker när pengarna försvinner och konsekvenserna blir som störst för de elever som behöver det allra mest.

Det var klokt av skolminister Lotta Edholm att under pressträffen tidigare i veckan vara tydlig med att inte låta pandemin vara en ursäkt för resultatet. För elever i dagens skola spelar det ingen roll vad orsaken är. Sveriges Elevkårer förväntar sig att regeringen nu förverkligar sina ambitioner och säkerställer en stark skola för alla.

Läs våra rapporter om pandemins effekter