Årets Michael Treschow-stipendiat vill utveckla hälsoområdet med design

Årets Michael Treschow-stipendiat vill utveckla hälsoområdet med design

Maja Hedlund, student vid Designhögskolan i Umeå, kommer att tilldelas Michael Treschow-stipendiet 2013. Stipendiet, som syftar till att uppmuntra studenter att utveckla sin designkompetens, firar i år 10-årsjubileum.

Michael Treschow-stipendiet på 100 000 kr delas ut årligen till en ung designstuderande som belönas för sitt samlade arbete där djärvhet, nydanande, och lust premieras. Syftet är att uppmuntra studenter att fortsätta studierna och utveckla sin designkompetens. 2013 delas stipendiet ut till person som visat på arbete inom hälsa och välbefinnande.

- Det är otroligt kul att bli uppmärksammad inom ett område som jag brinner så otroligt mycket för, säger Maja Hedlund. Stipendiet kommer att ge mig möjlighet att fortsätta att titta på vårdsituationen idag, förhoppningsvis kunna förbättra och ge alternativa lösningar för framtiden.

Maja Hedlund har en kandidatexamen i Industridesign och har precis påbörjat sin masterutbildning inom Advanced product design på Designhögskolan i Umeå. Under sin utbildning har Maja deltagit i många arbeten med vård och välmående som fokus. Hon har bland annat samarbetat med Västerbottens läns landsting i projektet HOPP som syftar till att förbättra vården till patienter med bland annat svår hjärtsvikt. Majas målsättning är att i framtiden jobba mot en vård som ska kunna ge patienten frihet och möjlighet att kunna vårdas i hemmet utan att patienten ska känna sig begränsad i sin sjukdom.

Juryns motivering
Maja Hedlund har i sin ansökan visat på stor kreativ förmåga och en positiv vilja att finna lösningar på problem för personer som drabbats av sjukdom eller olycka och därmed öka deras möjligheter till ett besvärsfritt liv. Passionen för området hälsa och välbefinnande lyser igenom hennes ansökan och det syns på ett imponerande väl utfört användarorienterat designarbete. Vi är övertygade om att många kommer att ha glädje och nytta av hennes framtida ambition och förmåga att ta sina projekt hela vägen från idé till ett fungerande och värdefullt koncept.

Utdelning av stipendiet
Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Utdelningen av stipendiet sker i samband med frukostseminariet Design, business och hälsa den 4/12 kl 8.00-9.30 på Handelshögskolan i Stockholm.

Om du vill delta vid utdelningen eller få mer information om stipendiet, kontakta:
Karin Stener, kommunikationschef på SVID telefon 08-406 84 46, e-post karin.stener@svid.se

Kontakt med stipendiaten:
Maja Hedlund telefon 073-055 30 88 e-post maja_hedlund@hotmail.com

Mer information om Michael Treschow-stipendiet hittar du på www.svid.se/mtstipendiet