En Hjärtebra utmaning till 1000 små och medelstora företag – Leksand satsar på design!

Leksand startar ett projekt med namnet Växa med design. Utskicket innehåller en CD med inspirationsmaterial om design med bland annat 4 goda dala-exempel samt en broschyr och ett lavendelhjärta. Allt sker under parollen - Från hjärta till hjärta! Inspirationsmaterialet Rik på design är framtaget i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Ett urval av företagen kommer att kontaktas och följa upp för att skapa en dialog om design. Ett av företagen skall senare föräras en hjärtestol (Verner Panton, 1959). Att design är en lönsam affär bekräftas av de goda exemplen. ”Man blir stolt av att jobba på Ejendals.” Lena Prytz produktchef ”Utan design hade vi aldrig kommit dit vi är idag.” Morgan Christoffersson VD Karamellkungen ”Design är budbäraren av löftet till kunden.” Ola Persson marknadschef FM Mattsson ”Genom Pappelina har vi ökat rejält.” Lars Björklund, VD Dalaslöjden (producent åt Pappelina) ”Vi startade 2000 och har ökat nästan 100 % per år.” Lina Rickardsson, VD Pappelina Växa med design Leksand, genom företagarföreningen i samverkan med kommun och utbildningar, tar initiativet att skapa en gemensam arena där medvetet designarbete skall skapa tillväxt. Målet är att utveckla företag och produkter, skapa samarbete och inspirera nyföretagande. Såväl tillverkande företag som besöksnäring och tjänsteföretag skall fokuseras. Människan står i centrum för såväl designarbetet som rollen som konsument, medarbetare, boende, besökare mm. Forskning skall bidra till tillväxten genom kunskap om behov och utvärdera effekterna. Projektet skall genom det som ibland kallas Triple Helix – samverkan Näringsliv, Offentligt och Utbildning/Forskning – stimulera och inspirera till utveckling av produkter, förbättring av produkter och företag som skapas och/eller växer. Seminarier, engagemang, dialog och konkreta arbeten och uppgifter ska genomföras. Projektet skall också engagera allmänheten. Inget är så utvecklande som engagerade kunder, besökare och invånare. Ur kommunens perspektiv kan upphandling leda till bättre produkter. Och sist men inte minst! Det goda samarbetet med Japan skall inspirera liksom flera internationella samarbeten. Inspirationsdag – hjärteutskick klart och parter på plats På Entreprenörsskolan i Leksand har i maj genomförts en inspirationsdag där utskicket presenterades och företag, studenter och representanter för projektet samlades och lyssnade till föredrag. Erik Nissen Johansen, STYLT Trampoli talade om helhet och harmoni och det sjätte sinnet. ”Design handlar om att medvetet arbeta med produkter, miljöer och kommunikation. Det berör alla våra sinnen. Ting talar!” Lisa Warsén, heartofdesign och ansvarig för CD Rik på design ”Med design kan vi sticka ut, förmedla ett budskap och förädla produkter så att vi kan ta betalt.” Annelie Stenberg, Företagarföreningen ”Design, entreprenörskap och hantverk är tre hörnstenar i Entreprenörsskolans verksamhet” Lasse Nygårds ”Design griper in i många av samhällets uppgifter. En av de verkliga utmaningarna är klimatfrågan som kräver nytänkande design.” Bo Pettersson, kommunalråd Leksand ”Kreativiteten måste få verka fullt ut. Högt i tak.” Alf Vigren, Leksands Folkhögskola ”Vi har just klarat av första kullen av kreativa entreprenörer, en kurs i praktisk utbildning.” Lotta Hernek, Entreprenörsskolan” Information - Annelie Stenberg, Företagarföreningen Leksand-Insjön-Siljansnäs-Tällberg; 0702-02 25 06 - Bo Pettersson, Leksands kommun; 0247-800 00 - Mats Möller, näringslivschef Leksand; 0247-800 00 - Lasse Nygårds, Entreprenörsskolan; 0247 - 369 60 - Alf Vigren, Leksands Folkhögskola; 0247 - 648 00 - Lotta Hernek, kursledare Entreprenörsskolan; 0706-680 26 84 - Lisa Warsén, heartofdesign; 070-587 80 87 Beställ gärna eget Press-kitt genom www.heartofdesign.se eller lisa@heartofdesign.se