Forskning om design och tillgänglighet i fokus för årets Torsten Dahlin-stipendiat

Torsten Dahlin-stipendiet 2009 gick till Lena Lorentzen som under många år arbetat för högre livskvalitet för människor med olika typer av funktionsnedsättningar. Stipendiet delas ut av SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign.

Lena Lorentzen har en Masterexamen i Industridesign från Konstfack i Stockholm och har sedan 2008 en gästprofessur i Industridesign på Mittuniversitetet i Sundsvall.

- Jag har arbetat med Design för alla under tjugo år och haft ett mycket bra samarbete med handikapprörelsen, säger Lena Lorentzen. Det känns väldigt roligt att få en bekräftelse från designvärlden för mitt arbete, fortsätter Lena. Att det är ett stipendium från Torsten Dahlin känns extra hedrande eftersom han betytt så mycket för designområdet.

- Jag ska använda stipendiet till att skriva en inspirationsbok om Design för alla för att fortsätta sprida kunskapen vidare, säger Lena Lorentzen.

- Lena Lorentzen har visat stort engagemang i uppgiften att göra livet lättare och värdigare för människor med funktionsnedsättningar, säger Lisbeth Svengren Holm, ansvarig för forskning och utbildning på SVID. Sverige har goda möjligheter att ligga i framkant inom det här området som kommer att växa i betydelse. Designforskningen är viktig för att vi inte ska tappa kunskap som finns och för att vi måste fortsätta utveckla den. Därför är det också extra roligt att juryn valde att ge Torsten Dahlin-stipendiet till Lena Lorentzen, menar Lisbeth Svengren Holm.

Juryns motivering löd:
"Lena Lorentzen visar god systematisk och kreativ förmåga att se behov och utveckla lösningar. Lena har utnyttjat sin kunskap och erfarenhet från sjukvården till ett gediget och kreativt designarbete och därigenom samlat ihop en stor mängd kunskap. Denna kunskap har gjorts tillgänglig för många och bidrar till en bättre tillvaro för personer med funktionsnedsättningar.

Genom sitt konsekventa arbete inom ett centralt område för design och samhälle bidrar Lena till att utveckla metoder och modeller som i sin tur bidrar till att öka förståelsen för hur vi kan designa våra livsrum. Lena Lorentzen fångar på detta sätt stipendiets intention att belöna designforskning och kunskapsutveckling som är gränsöverskridande, stimulerar utbildning och som har samhällelig koppling."

För mer information kontakta Lisbeth Svengren Holm, tel 08-406 84 42.

Läs mer på www.svid.se/tdstipendiet