Hållbarhetsguiden – en ny webbplats för hållbar affärsutveckling

Nu finns Hållbarhetsguiden - en webbplats för alla som vill utveckla en verksamhet hållbart! Hållbarhetsguiden visar goda exempel och tar besökaren genom djungeln av begrepp som ekodesign, biomimicry och LCA för att slutligen och förhoppningsvis nå målet: att inspirera till handling.

Vad är hållbar utveckling egentligen? Hur går man tillväga för att utveckla hållbart? Hur gör andra? Och vad har design med saken att göra? På Hållbarhetsguiden får företagare, designer, arkitekter, samhällsutvecklare, produktutvecklare, studerande och forskare veta mer om designmetodernas roll i arbetet för en mer hållbar utveckling. Besökaren får inspiration och handfasta tips och råd för hur man kan arbeta mer hållbart.

Bakom Hållbarhetsguiden står SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. SVID arbetar långsiktigt och kontinuerligt för att förändra vanor, attityder och arbetsmetoder som minskar vår miljöpåverkan. Det omfattar bland annat information, utbildning och projektverksamhet inom miljöområdet.

- Design är ett kraftfullt verktyg som kan förändra våra attityder, vanor och beteenden för att långsiktigt säkerställa ett hållbart samhälle, säger Robin Edman, vd på SVID. Därför är Hållbarhetsguiden en fantastisk möjlighet för alla som vill driva hållbar affärsutveckling på ett lönsamt sätt.

Hållbarhetsguiden har utvecklats med stöd av Tillväxtverket och är ett första steg att samla kunskap som gör utveckling av en hållbar framtid möjlig.

Besök Hållbarhetsguiden på www.hallbarhetsguiden.se

För mer information om Hållbarhetsguiden, kontakta:
Christer Ericson, projektledare Hållbarhetsguiden, tel 070-574 27 56, e-post: christer.ericson@svid.se

Karin Stener, kommunikationsansvarig SVID, tel 08-406 84 46, e-post karin.stener@svid.se