Nu startar det 100:e Sommardesignkontoret

Nu startar det 100:e Sommardesignkontoret

I Gävle arrangeras det hundrade Sommardesignkontoret sedan starten 1998 i Alingsås. Totalt har fler än 600 studenter och nästan 700 uppdragsgivare mötts genom olika idéfokuserade designprojekt under de senaste tio åren. Till nästa vecka är alla sommarens kontor igång på sju orter i Sverige. Under augusti startar även det första internationella Sommardesignkontoret i Österrike. – Klart trevligt att vi får genomföra det hundrade Sommardesignkontoret. Vi har högt fokus på att visa den konkreta nyttan med industriell design i både bredd och djup. Att vi genomdriver det hundrade kontoret vittnar för mig om att Sommardesignkontoret är ett framgångsrikt projekt när det gäller att nå ut till företag och organisationer i landet, säger Mattias Tejne, projektledare i Gävle. Studenter och uppdragsgivare möts i kreativa miljöer SVID har sedan 2001 varit huvudman för Sommardesignkontor runt om i Sverige. Ett Sommardesignkontor består av fyra till åtta studenter från olika högskolor och universitet i Sverige. Ofta är det en kombination av studenter inom design, inredningsarkitektur, landskapsarkitektur, ekonomi och olika ingenjörsutbildningar. Kravet för deltagande är att de har läst minst fem poäng design. Flertalet uppdragsgivare är lokala små och medelstora företag. Uppdragen kan också vara kommuninriktade och till exempel handla om hur ortens attraktionskraft ska förstärkas. Målet är att kreativa miljöer ska skapas när olika kompetenser "möts". Varje kontor har en lokal projektledare och en erfaren designer som handledare. Arbetet pågår under sju veckor, varav tre veckor i juni och fyra veckor i augusti. Lönen för perioden är 23 000 kronor och gratis boende. Varje kontor avslutas med en öppen presentation. Aktuella datum i sommar (för uppdaterad information, se svid.se) Region/ort - Start del 1 - Slut - Start del 2 - Slut - Presentation Tornedalen - 11 juni 24 juni, 30 juli, 24 aug. 24 augusti Region Siljan - 11 juni, 29 juni, 23 juli, 17 aug. 17 augusti Gävleborg - 4 juni, 22 juni, 23 juli, 17 aug. 17 augusti Gotland - 11 juni, 24 juni, 30 juli, 24 aug. 24 augusti Linköping - 6 juni, 29 juni, 30 juli, 17 aug. september Tranås - 11 juni, 24 juni, 30 juli, 24 aug. 23 augusti Lidingö - 25 juni - - 10 aug. augusti Österrike/Wien - 20 aug. - - 29 sep. oktober Sommardesignkontor Gävleborg På Sommardesignkontoret i Gävle finns Mattias Tejne som projektledare och Leif Grönvall som handledare. Båda har erfarenhet från tidigare Sommardesignkontor. Mattias arbetar annars som projektledare i Design X på Länsstyrelsen i Gävleborg, och Leif arbetar som lärare på Mälardalens högskola kombinerat med egna industridesignuppdrag. På årets Sommardesignkontor finns sex studenter samlade med olika inriktningar och från olika högskolor i Sverige. Studenter från olika högskolor och universitet 1. Mahsa Fathi, Institutionen Industridesign, Konstfack i Stockholm 2. Sandra Johansson, Institutionen Möbel och Rum, Danmarks Designskola i Köpenhamn 3. Marie Kry, Företagsekonomiska institutionen, Stockholms Universitet 4. Charlie Siltberg, Institutionen Design och träteknik, Högskolan i Gävle 5. Johanna Strand, Institutionen Ljuslaboratoriet/armaturdesign, KTH i Stockholm 6. Jesper Tullback, Institutionen Designmagister på HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg Lokala uppdragsgivare med varierade uppdrag Uppdragsgivare i Gävleborg Bergviksgården i Valbo, Koncept för turistverksamhet. Bäckströms Mekaniska i Hofors, Förslag på förbättrat första intryck för besökande kunder och anställda. Ekosystem i Österfärnebo, Skaldesign för brännare och styrbox. Gammelstilla Whiskey i Torsåker, Varumärkesstrategi, grafisk identitet tänkbara marknadsföringsaktiviteter. Pigalle Restaurang i Gävle, Inredningsförslag, koncept och grafisk profil. San Slip i Sandviken, Skyddskåpa till bergborrslipmaskin. TrendOptik i Gävle, Akustik och ljusplanering i butik. Övriga projektledare på Sommardesignkontoret 2007 Övertorneå i Tornedalen, Lena Allheim, 070 523 53 40 Älvdalen i Dalarna, Maria Åslund, 070 527 84 13 Gävle i Gävleborg, Mattias Tejne, 070 562 13 19 Fårösund på Gotland, Anna Hrdlicka, 0705 19 27 18 Linköping i Östergötland, Stefan Holmlid, 013 28 56 33 Tranås i Östergötland, Eva Boström, 070 303 22 88 Lidingö i Stockholms län, Per Östling, 070 31 09 88 Wien i Österrike, Gerin Trautenberger, 00 43 699 19029606