En Volvo från Swecon blev först ut med stöldmärkning med datatag från Crimestoppers

Det blev en lyckad introduktion av datatag hos Swecon Anläggningsmaskiner i Eskilstuna den 9 april. Polisman Vince Wise från datatag i England och Magnus Rydhult VD på Crimestoppers är glada över att ha stöld märkt Sveriges första maskin med datatag. Maskinen var en Volvo L50G hjullastare från Swecon.

Crimestoppers Sweden AB hade introduktion av märksystemet datatag hos Swecon i Eskilstuna, den 9 april. På plats fanns 60 personer från maskinleverantörer, rikspolisen, försäkringsbranschen, Securitas, media när Crimestoppers tillsammans med datatag från England visade hur märksystemet datatag fungerar.

Polisman Vince Wise berättade hur systemet datatag har minskat stölder av maskiner och tillbehör på ett effektivt sätt i England. Under dagen visades även hur polis, CSS och Securitas på ett enkelt sätt vid vägkanten kan scanna, eller lysa med UV-ljus, knappa in tagnummer i appen CrimeAlert som kan fastställa identiteten på en stulen maskin.

Datatag och CESAR knyter ihop ett antal chip, och märkpunkter på en maskin, och ger en snabb indentitet vid scanning. Med datatag blir det inga kostsamma eller långa handläggningstider för polis för att samla bevis, eller hitta ägare när ne maskin är märkt med datatag.

Märkmetoden har nu sjösats med att vi märkt upp en ny  Volvo L50G av Vince Wise inför en mycket intresserad publik.

Securitas Sverige AB har nu utbildat första av flera kullar av installatörer och tekniker som nu ska ta sig an att montera datatag.

• En datatagmärkt maskin är 4 gånger mindre stöldbegärlig
  • En datatagmärkt maskin som stjäls har 6 gånger mer chans att återfinnas efter en stöld än en omärkt maskin
  • En datatagmärkt maskin ratar tjuven, då risken för att åka fast är mycket större.

Intresset har varit stort för datatag, och ett flertal stora aktörer har redan beslutat innan denna dag att påbörja att märka med datatag, säger Magnus Rydhult, VD på Crimstoppers Sweden. Att fastställa identiteten vid en stöld på en återfunnen maskin tar bara några minuter, och polis slipper skicka in limrester, eller dots som andra leverantörer arbetar med för analys, vilket både tar lång tid och kostar pengar.

Metoden finns för hästsadlar upp till tunga maskiner, och tjuvarna kommer få det tuffare framöver avslutar Magnus Rydhult.

För mer information, vänligen kontakta:

Magnus Rydhult
VD Crimestoppers Sweden AB