Swecon förvärvar hyresbolaget Kewab Rental

Swecon förvärvar hyresbolaget Kewab Rental

Swecon Anläggningsmaskiner breddar sin verksamhet genom förvärvet av uthyrningsföretaget Kewab Rental. Med ett av Sveriges största och bredaste utbud av stora anläggningsmaskiner för uthyrning och hyrköp skapar förvärvet synergier och möjlighet att möta kundernas efterfrågan på hyresmaskiner.

Inom entreprenadbranschen ökar krav och önskemål från kunder om att kunna hyra maskiner i högre utsträckning. En utveckling vi ser både i Europa och i Sverige. Således kommer hyresaffären vara en strategisk del av Swecons affär framåt. Förutom att möta en ökande efterfrågan kommer detta också att öka tillgången till begagnade maskiner, stärka Swecons serviceaffär och öppna upp för ett bredare och mer konkurrenskraftigt erbjudande. Kewab Rentals huvudsakliga inriktning är långtidsuthyrning av Volvomaskiner, vilket passar bra in i Swecons verksamhet.

– Genom det här förvärvet exekverar vi vår strategi att möta våra kunders behov genom att bredda vårt kunderbjudande, satsa på hyresmarknaden och öka tillgången till begagnade maskiner. Vi har redan idag ett väl fungerande samarbete mellan bolagen och Kewab Rental har många starka kundrelationer som vi ser fram emot att bygga vidare på, säger Joakim Arndorw, vd på Swecon Anläggningsmaskiner AB.

– Att utbyta kunskap med ett företag som Swecon kommer vara en fantastisk tillgång. Tillsammans kommer vi utveckla både vårt företag och marknaden då vi redan idag ser stora synergieffekter. Vi är stolta över att nu ingå i Swecongruppen och Lantmännenkoncernen, säger Michael Herbertsson, vd på Kewab Rental AB.

Affären genomfördes den 2 maj och anses nu som slutförd.

Kewab Rental, med huvudkontor i Karlstad, är ett av Sveriges största uthyrningsföretag av stora entreprenadmaskiner utan förare. 2021 omsatte bolaget 88 MSEK.