Swecon gör sig redo för Höljes och fler magiska ögonblick under rallycrossens legendariska sommarfest

Scenen är satt. Bilarna är förberedda. Mer än 50 förare är redo för action i Höljes i norra Värmland. Efter två år av Covid-påtvingad frånvaro är till och med "Lyckliga gatan" tillbaka. Allt detta kan bara betyda en sak. Det är snart dags för legendariska "Magic Weekend" den 2-3 juli. Den här gången med både Volvo CE och Swecon som partner till mästerskapet och deltävlingen.

Ett fullt startfält på 25 förare i Euro RX1 och en högkalibrig uppställning i både Euro RX3 och eldrivna RX2e som innehåller en flerfaldig världsmästare i rallycross, en kvartett av europeiska rallycrossmästare, en trio rallyhjältar, en 14-faldig kvinnlig världsmästare i trial och en mästare i isracing. Det är en lineup som borgar för tät och spännande racing på den ombyggda motorbanan i Höljes.

Dessvärre kommer vi inte att få se det helt nya och eldrivna FIA World Rallycross Championship (World RX) genomföra sin världspremiär i Höljes. På grund av yttre faktorer har serien och teamen inte hunnit få ihop bilarna i tid för en rättvis och riktig tävlingshelg. Istället har det beslutats att premiären av World RX flyttas fram till den 30-31 juli på Nürburgring i Tyskland.

Det hindrar inte det Swecon-supportade Construction Equipment Dealer Team (CE Dealer Team) att visa upp sin nya utmanare i mästerskapet tillsammans med förarna Klara Andersson och Niclas Grönholm – världens första helt jämställda förarlineup. Den nya bilen hittar du i teamets monter i depån, vilket blir enda sättet att uppleva hur en av det nya mästerskapets prestandamonster ser ut, med en acceleration på 0-100 km/h på 1,8 sekunder!

Tävlingarna körs under helgen den 2-3 juli, men aktiviteterna på banan i Höljes börjar redan under fredagen. Bland annat kan rallycrosspubliken besöka Swecons och Volvo CE:s monter i fanzone för att testa och tävla med Volvos nya eldrivna kompaktmaskiner.

Volvo CE är officiell leverantör av anläggningsmaskiner och banbyggarpartner till det nya helelektriska rallycross-VM som går under namnet FIA World Rallycross Championship. Swecon är samtidigt en huvudpartner till den svenska deltävlingen i Höljes.

Till årets säsong har Swecon tillsammans med andra ledande återförsäljare av Volvo anläggningsmaskiner och branschpartners även gått in som partner till CE Dealer Team – en ny utmanare i det nya och helt elektriska världsmästerskapet.