Volvo CE går in i spelbranschen med Farming Simulator

Volvo CE går in i spelbranschen med Farming Simulator

Tack vare ett nytt partnerskap med det helt uppslukande dataspelet Farming Simulator 22, kommer spelfans över hela världen för allra första gången att kunna uppleva spänningen i att köra en maskin från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) från bekvämligheten av sitt eget vardagsrum.

Att bygga den värld vi vill leva i är inte bara ett syfte som Volvo CE lever efter, utan är också premissen bakom Farming Simulator 22 – att låta spelare skapa sitt eget ekosystem i jordbruket på ett antal olika sätt. Det sker i den senaste versionen av det populära spelet av den schweiziska spelutvecklaren och utgivaren GIANTS Software.

Volvo CE:s roll i spelet kommer att vara att ge spelaren möjligheten att uppleva en verklighetstrogen avverknings- och skogsarbetsplats genom ett antal gamifierade Volvo CE-maskiner. Den mest anmärkningsvärda bland dem kommer att vara den nya hjullastaren och timmerhanteraren Volvo L200H High Lift.

Hjullastaren, som nyligen presenterades av Volvo CE, kännetecknas av sin kraftigt ökade lyftkapacitet och ökade kraft jämfört med föregångaren Volvo L180H High Lift - en marknadsledare i skogsindustrin. Den kommer att finnas med i Farming Simulator 22, tillsammans med andra Volvo-maskiner som snart kommer att presenteras.

Ett helt uppslukande partnerskap

Arvid Rinaldo, Brand Communication and Partnerships på Volvo CE, säger: "Vi är glada över att ta våra första aktiva steg in i den blomstrande spelvärlden med GIANTS Software. Det kommer inte bara att vara en unik chans för spelare att väcka våra maskiner till liv, utan spelet representerar också en fantastisk möjlighet att introducera en yngre generation till spänningen med maskindrift.”

Med över 30 miljoner sålda exemplar i 165 länder, placerar sig Farming Simulator definitivt på topp 10-listan över de mest populära spelen i världen. Spelet är tillgängligt för alla större plattformar, inklusive PlayStation, Xbox, PC och Mac och har varit en familjefavorit i 15 år. Farming Simulator 22 kommer med säkerhet att bli den mest uppslukande versionen hittills.

Thomas Frey, Creative Director och Partner Manager på GIANTS Software, säger: "Att Volvo CE går med i Farming Simulator-universumet innebär ett unikt och givande partnerskap som erbjuder många möjligheter. Samtidigt som vi står inför ett spännande projekt, kan spelare inom en snar framtid se fram emot att Volvo CE förstärker spelaspekterna i Farming Simulator 22.”

Från den verkliga till den virtuella världen

Eftersom detta är första gången entreprenadmaskiner som Volvo L200H High Lift har spelifierats, var utvecklarna tvungna att anstränga sig lite extra för att digitalisera dem. Ett team av utvecklare besökte en verklig arbetsplats för att studera maskinerna i arbete och sedan överföra maskinernas verkliga rörelser till den virtuella sfären. På så sätt kunde de kartlägga en digital version så nära originalet som möjligt.

Den mest spännande aspekten av spelet är att spelare kan göra saker som de i allmänhet inte får göra annars. Så för Volvo CE är det en chans att introducera förarkunskaper för en publik som kanske inte har haft tillgång till dem tidigare.

Med den senaste versionen av Farming Simulator kan spelare lägga till ytterligare komplexitetsnivåer – så oavsett om de är en yngre spelare som helt enkelt vill köra en Volvo L200H High Lift-hjullastare eller en mer strategisk aktör som vill skapa sin egen unika produktionskedja från avverkning till marknad - finns det något för alla. Det familjevänliga Farming Simulator-spelet, som även inkluderar Volvo Lastvagnar i spelet, sticker ut jämfört med andra populära fantasyspel genom att tillhandahålla en verklighetstrogen utbildning inom lantbruket och ett unikt utrymme för obegränsad kreativitet.

Mer information kommer inom kort på www.farming-simulator.com.