​Volvo EWR150E – Steg IV-lösningen med den kortaste svängradien

​Volvo EWR150E – Steg IV-lösningen med den kortaste svängradien

Volvo Construction Equipments EWR150E kombinerar en branschledande kort svängradie med enastående stabilitet.

EWR150E från Volvo Construction Equipment är en ny hjulgrävmaskin som har den kortaste svängradien av alla Steg IV-maskiner på marknaden. Med sina 1 720 mm* ger maskinen föraren möjlighet att arbeta med branschledande säkerhet och effektivitet även på riktigt trånga arbetsplatser. I varje steg av maskinens utformning och tillverkning har Volvo involverat kunden och arbetat i partnerskap för att garantera optimal produktivitet och lönsamhet.

Maskinens klassledande korta svängradie gör att föraren kan arbeta under många olika förhållanden, inklusive smala vägar med en enda körbana. Tack vare den förbättrade lyftkapaciteten jämfört med en konventionell grävmaskin i denna klass kan föraren dra nytta av maskinens korta bakre svängradie utan att behöva ge avkall på räckvidd, lyft- och grävprestanda.

En effektiv Steg IV Volvo-motor med V-ACT-teknik erbjuder höga varvtal vid låga motorhastigheter och lägre bränsleförbrukning. Den effektiva motorn är försedd med Volvos smarta ECO-läge, som sänker utsläppsnivåerna, minskar miljöpåverkan och uppfyller kraven i den senaste utsläppslagstiftningen. För regenerering som inte påverkar driften är EWR150E utrustad med Volvos nya intelligenta passiva regenereringssystem.

En effektiv miljö

En branschledande Volvohytt ger enastående bra sikt, vilket gör arbetet säkrare. Maskinen kan också utrustas med tillvalet Volvo Smart View – tre kameror monterade på ramen som tillsammans ger en total överblick. Varje kamera ger ett separat perspektiv av maskinen så att föraren kan se alla vinklar och rotera säkert.

Lastarmsfjädringen med hydraulkrets och gasdämpare gör att föraren kan köra snabbare på ojämn terräng, samtidigt som det allmänna hydraulsystemet också har förbättrats för snabbare respons. De robusta grävaraxlarna med automatisk eller förarstyrd framaxelpendling är mycket hållbara, liksom undervagnen som skyddas av hög markfrigång och är stark nog att klara tuffa miljöer.

Kunderna kan välja bland 12 olika däckkonfigurationer (enkla och dubbla), beroende på markförhållandena. Maskinen är godkänd för vägtrafik och kan utrustas med en dragkrok som kan dra upp till åtta ton med påskjutsbromsar och tre ton utan. Föraren kan också ta med alla verktyg i en specialbyggd verktygslåda som dras ut från undervagnen. Denna nyutvecklade finess kan lastas med upp till 120 kg. Inne i hytten finns ytterligare förvaringsutrymme och gott om plats för benen. Alla maskingränssnitt – inklusive manöverspakar, knappsats och en stor LCD-skärm – är ergonomiskt placerade och utformade för optimal kontroll och effektivitet. För att göra maskinen ännu mer bekväm och användarvänlig har antalet knappar och reglage minskats avsevärt.

Ett flexibelt val

Eftersom EWR150E kan beställas med valfri typ av de båda undervagnarna kan maskinens vikt och dragkraft anpassas till olika tillämpningsområden. Den lättaste konfigurationen väger 15,2 ton och har en svetsad undervagn med ett radialblad och en drivlina av EW140-klass. Den tyngsta konfigurationen väger 17,8 ton är försedd med en bultmonterad undervagn med ett parallellt blad, bultmonterade stödben och drivlina av EW160-klass för 30 % högre dragkraft.

EWR150E passar dessutom med en mängd olika redskap. Med Steelwrist®-tiltrotatorer och redskapsfästen, Volvos hållbara skopor och hydraulhammare, kan EWR150E inte bara arbeta i trånga utrymmen, utan även gräva, lasta, bryta och flytta material på det mest effektiva och produktiva sättet. Hydraulfunktionerna X1 hydraulhammare/skärmaskin och X3 tiltrotator (tillval) ger kraft till redskap som kräver en- och/eller tvåvägsflöde för tiltande eller roterande redskap. Upp till 20 olika redskap kan förvaras i ett användarvänligt system för redskapshantering. Med hjälp av systemet kan föraren ställa in det hydrauliska flödet och trycket i förväg via monitorn i hytten och använda olika redskap med ökad flexibilitet.

Maskinen har utformats för att underlätta service. Vid maskinstart körs en automatisk kontroll av alla vätskenivåer, inklusive motorolja och hydraulolja, och föraren får ett varningsmeddelande på displayen om det behövs åtgärder. En elektrisk tankningspump som levererar 50 liter per minut förenklar tankningen. Den sitter bekvämt placerad bredvid bränsletanken och nås enkelt från marknivå.

Med sin klassledande svängradie på 1 720 mm* är den flexibla och effektiva EWR150E från Volvo CE en idealisk maskin för säkrare arbete på trånga arbetsplatser.

*) i järnvägsutförande har Volvo EWR150E en svängradie på 1 690 mm.

Se specifikationer på Volvo EWR150E hjulgrävare