Peter Kronvall, kommunikationschef på Swedac, och Anna Werner, presskontakt på Swedac modererade webinaret.

​Vilken är framtiden för ackreditering?

Framtidsfrågan undersöktes av Swedac vid ett webinar nyligen. Företrädare för ackrediteringsvärlden i Europa deltog, liksom forskare och representanter för näringslivet. Nu kan webinariet ses i sin helhet, eller uppdelat i delar – den intresserade väljer själv.

Det var den 19:de oktober som Swedac arrangerade ett webinar om värdet av ackreditering, nu och i framtiden.

Flera representanter från ackrediterande myndigheter runt om i Europa fanns på talarlistan, bland andra Matt Gantley från UKAS i Storbritannien och Stephan Finke från Dakks i Tyskland som gav sina perspektiv på ackreditering och de värden som kvalitetssäkringssystemet i Europa levererar. Kristina Tamm Hallström och Martin Gustavsson forskare från SCORE vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet pratade om bakgrunden till dagens kvalitetssäkring. Företrädare för näringslivet fanns också representerade. Stefan Bertilsson, kvalitetschef på IKEA Testlab i Älmhult delade med sig av IKEAS erfarenheter av ackreditering och för-och nackdelar med systemet ur storbolagets perspektiv.

Framtidsspaningar med olika perspektiv
Webinariet avslutades med två framtidsspaningar, den ena levererades av Marcus Long, vd för IIOC som pratade om hur världshandel förändras och hur industriföretagen påverkas. Andreas Steinhorst, chef för den europeiska paraplyorganisationen för ackreditering EA, stod för den andra framtidsspaningen. Han pratade om framtiden för ackreditering ur ett myndighetsperspektiv.

Drygt 250 personer från 40 olika länder loggade in och tog del av webinaret.

Ta del av hela sändningen, eller valda delar, på Swedacs webb.