Innovativ nordisk vetenskap på Nordic Life Science Days

Nordic Life Science Days sätter den världsledande nordiska innovationskraften i fokus. Bland evenemangets höjdpunkter finns internationella talare, sessioner om aktuella life science-frågor och ämnen som Finance, Nanomedicine och Personalised Medicine & Bio Banks

SwedenBIO bjuder för första gången tillsammans med sina systerorganisationer Biopeople, Norsk Biotekforum och Finnish Bioidustries in till Nordic Life Science Days 2013 – ett internationellt investerar-, partner- och nätverksmöte med fokus på den innovativa nordiska life science-sektorn. Evenemanget, som äger rum 14-15 oktober på Stockholm Waterfront, lyfter fram det bästa av de nordiska ländernas läkemedels-, bioteknik-, diagnostik- och medicinteknikindustrier. Årets program är också utformat för att attrahera olika typer av life science-aktörer, från forskningsintensiva framväxande företag till stora läkemedelsbolag, investerare och bio-organisationer från hela världen.

"Nordic Life Science Days ska visa upp den bredd och det djup som finns inom den nordiska life science-sektorn och jag tycker att vi i programmet lyckas spegla den dynamiken", säger Jonas Ekstrand, tf VD för SwedenBIO.

Samarbeten mellan akademisk forskning och industri med stöd från näringsliv och myndigheter sätter Norden på kartan som en europeisk life science-hotspot. Några exempel är Sveriges 900 life science-företag, Danmarks bioteknikindustri med över 40 000 anställda, Finlands blomstrande utbyte mellan akademi och industri samt Norges framsteg och etablering inom onkologiområdet.

Höjdpunkter ur programmet:

Early Financing: Soft Money
Dr Björn Kull, chef för Karolinska Institutet Grants Office, modererar en diskussion om finansiering genom EU:s ramverk och nordiska offentliga program som stöder innovativa SME:s och filantropisk finansiering.

Open Innovation: Collaboration in the Precompetitive Space
I fokus står Europakommissionens ”Innovative Medicines Initiative”, bland annat fallstudier av framgångsrika partnerskap mellan offentliga och privata aktörer, vilka med hjälp av open access-forskning har lett till upptäckter av nya läkemedel.

Nanomedicine: The Little Big Revolution
Effekterna av nanoteknik inom medicin illustreras med en serie presentationer från ledande experter inom området.

The European and Nordic Regulatory Landscape
European Medicines Agency och Committee for Advanced Therapies undersöker nuvarande och framtida regulatoriska utmaningar över gränserna.

Personalised Medicine & BioBanks: Transforming Healthcare by Improving Health Outcomes
Inblick i uppdateringar inom regulatoriska- och affärsfrågor, politik samt framsteg inom området personlig medicin.

Special Session on Stockholm Uppsala
Få insikt i Stockholms framgångsrika strategiska samarbeten - industri, akademi och forskningsmöjligheter. Presentationer från Karolinska Institutet, Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholms universitet, Science for Life Lab och AstraZeneca Translational Science Center kommer att visa upp framgångsrik affärsutveckling i Stockholm.

Läs mer om programmet: www.nlsdays.com/program

Information och registrering: www.nlsdays.com

Twitter: @swedenbio #nlsdays
LinkedIn-grupp: Nordic Life Science Days

Globala Partners, Registrering etc.
Olivier Duchamp, Conference Director, Nordic Life Science Days
+ 33 472 270 089, olivier.duchamp@swedenbio.com