Vanligtvis ser vi Carl Hedin tillsammans med sina dressyrhästar. Men under en clinic i Friends Arena byts dressyrhästen ut mot en islandshäst. Foto: Roland Thunholm (arkivbild)

Spännande program och clinics på nya Mässarenan

Det bjuds på en mängd olika clinics när Sweden International Horse Shows nya Mässarena har premiär. Den vetgirige hästentusiasten får möjlighet att både inspireras och få med sig nya kunskaper och insikter hem.

I Mässarenan bjuds publiken på fördjupning inom spännande ämnen som skor vs barfota, rehab för hästar och träningsmetodik för hållbara hästar. Dessutom kommer ridsportens bredd att visas upp av utövare från till exempel voltige, sportkörning och working equitation.

- Tillsammans med våra partners och deras profilryttare sitter vi på oerhört mycket kompetens och det vill vi passa på att dela med oss av till vår publik. Tanken är att hästpubliken ska kunna hänga hos oss hela dagarna och låta sig inspireras av våra duktiga ryttare, kuskar, veterinärer, hästskötare med flera, säger Christin Ericsson, Event Director för Sweden International Horse Show.

Några exempel på clinics som genomförs på Mässarenan:

• H&M We Love Horses bjuder på en inblick i hästskötarnas spännande liv. Möt Alva Svensson och Lina Andersson som är skötare till H&M All In och H&M Indiana och hör hur deras vardag inför och under tävling ser ut.
  • Ryttaren och influencern Carl Hedin – känd för sitt varierade sätt att träna sina hästar - delar i samarbete med Agria med sig av tips på hur dressyrens grunder kan se ut och hur du samtidigt håller hästen glad och motiverad. Vanligtvis sitter Carl i sadeln på sina dressyr- eller hopphästar, men här har han fått en ny partner - islandshästhingsten Toppur frá Auðsholtshjáleigu.
  • Under ledning av Patrik Kittel deltar unga ryttare i Saab Team Sweden Dressage i en exklusiv clinic. Tillsammans visar de upp tips och övningar på de vanligaste problemen för dressyrryttare på alla nivåer.
  • Lotta Björe sätter stor vikt vid hållbar träning. Tillsammans med Uhip och tre elever delar hon med sig av sina tankar kring träning för hållbara hästar.

Innehållet på Mässarenan är tillgängligt för alla med biljett till någon av föreställningarna samma dag, eller med en mässbiljett.

Se hela programmet för Mässarenan här

Ackreditering för media
Ackrediteringen till Sweden International Horse Show är öppen och görs på detta dokument, sista dag 15 november

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se