Tinne Vilhelmson Silfvén har vunnit küren två gånger i Globen och även premiäråret 2014 i Friends Arena. Nu är hon klar för Saab Top 10 Dressage med Paridon Magi. Foto: Roland Thunholm

Startfältet klart till Saab Top 10 Dressage

Nu är startfältet klart till topptävlingen Saab Top 10 Dressage i Friends Arena. Det är en stjärnspäckad deltagarlista och nu står klart att Sveriges dressyrdrottning Tinne Vilhelmson Silfvén får en plats. Dessutom delas varsitt wild card ut till Anna Zibrandtsen, Danmark, och Rose Mathisen, Sverige.

- Jag ser fram emot att rida på hemmaplan i Friends Arena. Det är alltid speciellt med hemmapublik och den stämning och atmosfär som är där, säger Tinne Vilhelmson Silfvén.

Tinne laddade i helgen med start i FEI World Cup i Stuttgart, Tyskland. Hon var fyra i både Grand Prix och Grand Prix kür och kunde notera 15 världscuppoäng. Bland annat fick Tinne 9,5 av 10 möjliga för svårighetsgraden på sin kür.
- Paridon Magi var riktigt fin och fick fina betyg, berättar hon. Och avslöjar att det blir just ”Magi” som kommer till Friends Arena.
- Jag kommer att rida honom i Top 10. Jag uppskattar verkligen att vi fick en plats.

Anna Zibrandtsen är Danmarks nya stjärnskott. 23-åringen har flera medaljer från ungdomsmästerskapen i dressyr. I år har hon tagit klivet upp till den verkliga internationella toppnivån med bland annat ett lagsilver på EM i Göteborg. Dessutom red hon in på sjätteplats individuellt i EM-küren. Genombrottet har kommit med vackre 12-årige hingsten Arlando som Zibrandtsen tagit över efter Diederik van Silfhout, Nederländerna. Med van Silfhout i sadeln var Arlando placerad elva på OS i Rio de Janeiro förra året.

Med Rose Mathisen till start har Sverige hela bronslaget från EM på plats under Sweden International Horse Show. 2017 har varit ett fantastiskt år för Rose, som i somras red hem SM-guldet på Strömsholm. På EM var hon dessutom en av femton ryttare att kvala till kürfinalen, även om reglerna max tre ryttare per nation gjorde att hon fick stå över start denna gång. Nu ser hon fram emot att istället få visa upp sin och hingsten Zuidenwinds mäktiga kür inför publiken i Friends Arena.

Deltagarlista Saab Top 10 Dressage:
Isabell Werth, Tyskland
Therese Nilshagen, Sverige
Patrik Kittel, Sverige
Cathrine Dufour, Danmark
Helen Langehanenberg, Tyskland
Severo Jesus Jurado Lopez, Spanien
Inessa Merkulova, Ryssland
Tinne Vilhelmson Silfvén, Sverige
Anna Zibrandtsen, Danmark
Rose Mathisen, Sverige

Saab Top 10 Dressage
Världspremiär för ett nytt mästerskap! De bästa ekipagen i världen gör upp om vem som är årets främsta dressyrryttare 2017.

Prispengar:
Närmare 1,6 miljoner svenska kronor i totala prispengar + en Volkswagenbil.

Program:
Patrik och vänner presented by Saab Top 10. Världsstjärnorna kommenterar svensk dressyrframtid – Fredag förmiddag
Saab Top 10 Dressage Grand Prix – Lördag förmiddag
Saab Top 10 Dressage Grand Prix Kür – Söndag förmiddag
För dig som vill se allt! – Dressyrpaket

Sweden International Horse Show 30 november - 3 december 2017, http://www.swedenhorseshow.se/