Ann-Christine Lindeblad ny ordförande i SwedSecs disciplinnämnd

SwedSecs styrelse har från den 1 september utsett Ann-Christine Lindeblad, justitieråd i Högsta domstolen, som ny ordförande för SwedSecs disciplinnämnd. Ann-Christine Lindeblad har ingått i SwedSecs disciplinnämnd sedan 2014 och har sedan i fjol varit vice ordförande.

– Självregleringen är av mycket stor betydelse för att upprätthålla ett högt förtroende för finansmarknaden och SwedSecs disciplinära förfarande bidrar starkt till detta. Jag ser fram emot att ta över ordförandeklubban efter Marianne Lundius och leda disciplinnämndens viktiga arbete, säger Ann-Christine Lindeblad.

– Med Ann-Christines gedigna kompetens och erfarenhet säkerställer vi även i framtiden ett rättssäkert och betydelsefullt arbete i nämnden, säger Tom Dinkelspiel, ordförande för SwedSecs styrelse.

Två vice ordförande

Under senare år har antalet disciplinärenden ökat markant eftersom licensieringen omfattar fler anställda i finansbranschen. Styrelsen har därför förstärkt disciplinnämnden genom att utse två vice ordförande, Marianne Lundius, som fortsätter i nämnden, och Petter Asp, som valdes in i nämnden i juni 2017. Marianne Lundius är före detta justitieråd och ordförande i Högsta domstolen. Petter Asp är professor i straffrätt och justitieråd i Högsta domstolen.

Katarina Lidén, vd för SwedSec,

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, etik och regelefterlevnad hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test, och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 180 företag är anslutna till SwedSec och ca 22 500 av deras anställda är SwedSec-licensierade. För mer information besök www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se