SwedSec återkallar rådgivares licens

SwedSec återkallar rådgivares licens

Kundrådgivaren har fört över betydande belopp från kunder till egna konton.

Rådgivaren har under ett par års tid olovligen fört över mer än en miljon kronor från företagets kunders konton till sina egna konton. Han har också beviljat krediter till en vän för att därefter själv låna en del av kreditbeloppet.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivarens agerande är oacceptabelt, uppenbart otillåtet och strider mot såväl branschregler som mot företagets interna regler. Det har också inneburit att han allvarligt missbrukat sin förtroendeställning i företaget. Disciplinnämnden anser att rådgivaren inte är lämplig att ha SwedSec-licens. Hans licens återkallas därför.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 185 företag är anslutna till SwedSec och ca 24 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade med aktiv licens. För mer information besök: www.swedsec.se.