SwedSec varnar rådgivare

SwedSec varnar rådgivare

Rådgivaren har inte dokumenterat investeringsrådgivning.

Rådgivaren har lämnat investeringsråd till icke-professionella kunder och har därför varit skyldig att dokumentera de uppgifter om kunderna som legat till grund för lämplighetsbedömningen och de råd som lämnats. Under sommaren 2018 har rådgivaren helt låtit bli att föra in sådana uppgifter i företagets dokumentationssystem. Genom agerandet har rådgivaren överträtt företagets interna regler, som grundar sig på lag och Finansinspektionens föreskrifter.

SwedSecs disciplinnämnd påtalar att det är av stor vikt att reglerna om dokumentation följs eftersom dessa utgör en central del av kundskyddet. Rådgivaren har varit fullt medveten om sina skyldigheter och har genom sitt handlande allvarligt brustit i sitt arbete. Då underlaget för de olika rådgivningstillfällena finns bevarat, dokumentationssystemet var nytt och antalet fall av utebliven dokumentation inte preciserats i ärendet, begränsar disciplinnämnden påföljden till en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

Kategorier

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 193 företag är anslutna till SwedSec och ca 24 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade. För mer information besök: www.swedsec.se.

Agneta Oscarsson

Presskontakt Vd 073 96 411 98

Swedsec licensierar finansbranschen.

Swedsecs licensieringar är sedan många år en hörnsten i arbetet med att stärka kompetensen och kundskyddet i finansbranschen. En licensiering från oss är yrkesanpassad för anställda i branschen och baseras på tester och på ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. Vi är kvalitetsstämpeln för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik i en bransch där allmänhetens förtroende är en nyckel för långsiktig hållbarhet. 285 företag är anslutna till Swedsec och drygt 24 000 av deras anställda är Swedsec-licensierade. Swedsec Licensiering AB är ett av Föreningen Svensk Värdepappersmarknad helägt aktiebolag. För mer information besök: swedsec.se

Swedsec lämnar däremot ingen direkt rådgivning om tolkningen av lagar, författningar, föreskrifter m.m. till enskilda.