SwedSec varnar rådgivare

SwedSec varnar rådgivare

Rådgivaren har beviljat ett lån med rabatterad ränta till en kollegas make och på så sätt brutit mot regler om personalkrediter.

Enligt företagets regler ska kreditärenden för anställda och deras makar hanteras av en särskild avdelning inom företaget. Rådgivaren beviljade trots det ett lån till sin kollegas make. Hon beslutade dessutom att ge honom personalrabatt på räntan, trots att han inte var berättigad till det.

Rådgivaren har även använt sin behörighet i företagets system och utfört ett stort antal otillåtna sökningar på sina närstående.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivaren brutit mot företagets regler och att reglerna avseende de otillåtna sökningarna grundar sig på lag och på Svenska Fondhandlareföreningens vägledning till etiska riktlinjer. Disciplinnämnden anser att regelöverträdelserna är allvarliga och att tillgången till företagets system innebär ett förtroende från arbetsgivarens sida som den anställde förväntas hantera på ett korrekt sätt. Antalet otillåtna sökningar har varit betydande och sammantaget kan rådgivarens agerande skada förtroendet för företaget. Nämnden tilldelar därför rådgivaren en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper, regelefterlevnad och god etik hos anställda på finansmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och tester och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för finansmarknaden ska vara högt. 188 företag är anslutna till SwedSec och ca 24 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade. För mer information besök: www.swedsec.se.