Minska klimatavtrycket och välj mat där den är odlad

Minska klimatavtrycket och välj mat där den är odlad

Nu släpper vi vår hållbarhetsrapport för 2019. I den presenterar vi vårt hållbarhetsarbete som är en naturlig och integrerad del hos oss på SydGrönt. Vår affärsidé bygger på grön omtanke och våra ledord är kvalité och hållbarhet. Då SydGrönts 94 odlare lever med och av jordens resurser är det något vi förhåller oss till och arbetar med varje dag. De styr våra beslut och är ett ständigt pågående arbete.

Svenskproducerade grönsaker, frukt och bär håller världsklass. Och, det är inte bara gott, tryggt och säkert att välja mat som odlas i Sverige utan också smart och hållbart.

-Våra nyligen genomförda klimattrycksanalyser visar att det har stor betydelseför klimatavtrycket var maten är odlad. Att välja mat odlad nära utan långa transportvägar, är helt enkelt mycket bättre för miljön, säger Sara Berger, VD på SydGrönt.

SydGrönts hållbarhetsredovisning för 2019 är en sammanställd rapport som beskriver på vilket sätt SydGrönt arbetar och tar ansvar för en långsiktig hållbar utveckling utifrån ett miljömässigt-, socialt- och ekonomiskt perspektiv. Hållbarhetsrapporten är ett viktigt verktyg och som gör SydGrönts arbete synligt och transparent för omvärlden, kunder och konsumenter.

-Vårt mål är att göra årets rapport lika lättläst som förra årets med tydliga exempel och berättelser som förklarar vad vi gör, säger Sara.

Därför får berättelserna från SydGrönts odlare extra mycket utrymme i årets hållbarhetsrapport. Vi möter bland annat Lantbruk Hosaby, Viklunda Gård och Klagstorps Gurkodling som var och en beskriver hur de arbetar och på vilket sätt de gör skillnad.

-I vår hållbarhetsrapport beskriver vad vi arbetar med, på vilket sätt vi tar ansvar som en hållbar aktör och vilka mervärden vi skapar i vår del av livsmedelskedjan. Här beskriver vi också på vilket sätt vi vill driva utveckling inom de områden vi kan påverka; genom en hållbar planering genom att på olika sätt arbeta resurseffektivt och med respekt för råvaran samt genom att ta ansvar för människa och samhälle, säger Sara vidare.

Nytt för 2019 års hållbarhetsrapport är kopplingen till FN:S globala mål och en intressentanalys. Åtta av de 17 hållbarhetsmålen beskrivs som extra viktiga och dessa är nu vägledande för SydGrönts utformning av framtida hållbarhetsmål.

-Vi odlar frukt och grönsaker, hälsosamt och nyttigt och med låg klimatpåverkan och kort väg till kund. Att producera hälsosam mat med liten belastning på klimaten är ett av våra viktigaste bidrag till våra kunder, konsumenter och till vår planet, säger Sara.

Under 2019 har SydGrönt genomfört ett viktigt arbete med att certifiera SydGrönts odlare med IP arbetsvillkor. Det är en branschgemensam standard som bekräftar det sociala hållbarhetsarbetet med att odlarna har ett systematiskt arbetsmiljöarbete och följer arbetsrättsliga regler.

-Certifieringen ger ett kvitto på att du som kund kan lita på att hela kedjan från odling till handel är schysst och hållbar, också ur ett socialt perspektiv. I rapporten kan du läsa en intervju med Gunnel Larsson, vår kvalitetsansvarig, som berättar mer om arbetet, avslutar Sara.

Läs SydGrönts hållbarhetsrapport för 2019 i sin helhet här!

För mer information:

Sara Berger, VD

E-post: sara.berger@sydgront.se

ett 80-tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga