Lars Wall Persson styrelseordförande med Sara Berger VD på SydGrönt

SydGrönt antar ambitiöst klimatmål och ökar omställningstakten

SydGrönt antar ett ambitiöst klimatmål för att bidra till att nå FN:s målsättning med 1,5 graders målet i enlighet med Parisavtalet. Det innebär att SydGrönt nu ökar företagets klimatarbete och takten för omställningen.

SydGrönts styrelse antog på förra veckans styrelsemöte, den 29 juni, en tydlig handlingsplan för att bidra till FN:s klimatmål och Parisavtalet.

- Genom att anta utmaningen och förbinda oss i Science Based Targets Call to Action Letter, visar vi tydligt att våra ambitioner är höga och att vi är redo att ta ett aktivt ledarskap för att möta ett tufft 1,5 graders mål, säger Lars Wall Persson styrelseordförande på SydGrönt. Vi är ett företag med grön omtanke, med odlare som lever av och med jorden. Vårt fokus är alltid på miljö och kvalitet och därför är det viktigt att vi både inspirerar till en ökad plantbaserad kost samtidigt som vi visar att vi kan göra skillnad och minska vårt eget klimatfotavtryck, menar Lars.

SydGrönts nyligen genomförda klimatberäkningar, baserat på 2019 års klimatbokslut, visar att redan genomförda klimat- och miljöinvesteringar med till exempel solceller, energieffektiva lager, kylar samt system för att recirkulera vatten, redan har gjort stor skillnad i företagets klimatfotavtryck.

Transporter i fokus med sikte på ett fossilfritt åkeri

För att nå 1,5 graders målet och minska omfattningen av växthusgaser i scope 1 och 2 i absoluta tal med 46 procent till år 2030, ska SydGrönt fokusera på transporter via dotterföretaget SydLog. Det är det område som står för stor andel av företagets klimatpåverkande koldioxidutsläpp.

- Vi vill att SydGrönt ska fortsätta växa, inte minst för klimatets skull. En plantbaserad kost är ett viktigt led i omställningen till en hållbar livsmedelskedja och en ökad andel svensk frukt och grönsaksodling betyder ökad produktion från ett av världens mest hållbara lantbruk, säger Sara Berger, VD på SydGrönt. Science Based Target mäter inte utsläpp som kan undvikas när konsumenter väljer lokalt odlat istället för importerat, eller när konsumenter väljer plantbaserad kost istället för kött. Därför blir planen extra ambitiös för SydGrönt som ska reducera utsläpp av växthusgaser från 2019 års nivå i absoluta tal trots att företaget räknar med en ökad tillväxt berättar Sara.

Klimatberäkningen bekräftar att omställning av egna transporter är avgörande för att nå företagets ambitiösa klimatmål. SydGrönt arbetar redan idag enligt en investeringsplan för att mellan 2019 och 2025 reducera utsläpp av växthusgaser från egna lastbilsflotta med 30 procent genom investeringar i gasbilar för biogasdrivmedel och utökad andel fossilfria drivmedel i befintliga lastbilar. Nästa steg är en taktisk handlingsplan med målsättning att SydLog år 2030 är ett fossilfritt åkeri.

Strukturella utmaningar måste lösas

Den taktiska handlingsplanen innehåller en rad åtgärder och förslag på investeringar till en klimatanpassad fordonsflotta. Tidplan för investeringarna är anpassade till identifierade praktiska såväl som strukturella utmaningar och hinder.

- Vår omställningstakt påverkas också av vad som är möjligt och av förutsättningar i infrastrukturen för miljölastbilar, menar Sara. Idag finns det mycket få tankstationer för biogas och HVO, särskilt på landsbygden där många av våra odlare finns, vilket i praktiken innebär att räckvidden för regionala miljömässiga transporter begränsas. Jag hade gärna sett fler politiska initiativ i en snabbare takt som gör det möjligt för fler företag att ställa om till mer hållbara transporter, avslutar Sara.

SydGrönts klimatbokslut 2019 som ligger till underlag för Science Based Target call to action letter, finns publicerat på SydGrönts hemsida www.sydgront.se

Sara Berger, VD SydGrönt, telefon: 076 – 846 20 42

Lars Wall Persson, Styrelseordförande SydGrönt, telefon: 0709-259081

ett 90-tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga