SydGrönts VD Sara Berger tillsammans med SydGrönts vision

Svensk frukt och grönt, viktig för en minskad klimatpåverkan

När en snabb omställningstakt krävs för att nå högt uppsatta globala klimatmål är det allt fler som blickar mot den växtbaserade kosten som en viktig pusselbit att minska världens klimatpåverkan.

SydGrönt har här en betydande roll med att tillgodose den svenska marknadens behov av svensk frukt och bär. I företagets nyligen släppta hållbarhetsrapport för 2020 beskrivs på vilket sätt den odlarägda producentorganisationen bidrar till en hållbar matproduktion och för att ställa om till det mer hållbara och cirkulära.

- Aldrig förr har grönsakerna spelat en så stor huvudroll som de gör nu, menar Sara Berger, VD på SydGrönt. Kan vi göra så att fler äter mer grönt, har vi på många sätt bidragit till en mer hälsosam och hållbar värld, både för människa och miljö.

Bonden och den svenska primärproduktionen har en samhällskritisk roll, menar Sara. Det är en stor och gemensam uppgift att se till att det finns långsiktiga förutsättningar för den gröna näringen så att vi kan se till att matförsörjningen fungerar också i tider av kris. Det är något som blivit mycket tydligt under det senaste året. Vår uppgift på SydGrönt är att skapa så goda förutsättningar för våra medlemmar, de svenska frukt och grönsaksodlarna, att driva lönsamma företag så de kan leva vidare och fortsätta odla god och näringsriktig mat till kommande generationer.

- För oss är det viktigt att hela tiden ha örat mot marken och vara uppdaterade om vad våra kunder, konsumenter, odlare och medarbetare tycker och tänker, säger Sara. Den nya intressentanalysen är en bekräftelse på att våra hållbarhetsprioriteringar, globala mål och strategi för vårt långsiktiga arbete är väl i linje med vår omvärlds förväntningar.

Under 2020, då effekterna av samhällspridingen av covid-19 och nedstängningar blivit tydliga, har frågor som systemet för matproduktion, Sveriges självförsörjningsgrad och ökad leveranssäkerhet ställts på sin spets.

Hållbar odling och produktion

Den i särklass viktigaste hållbarhetsfrågan för SydGrönts kunder och konsumenter är att SydGrönt har fokus på hållbar odling och livsmedelsproduktion, tätt följt av ett ansvarsfullt användande av bekämpningsmedel. Det visar en nyligen genomförd intressentanalys då SydGrönt frågade cirka 100 kunder, konsumenter samt odlare och medarbetare om vilka frågor de anser är viktiga att SydGrönt arbetar med. För SydGrönts odlare och medarbetare prioriterades frågan om arbete med ekonomisk hållbarhet absolut främst. Även SydGrönts engagemang kring ett livskraftigt jordbruk och ökad attraktionskraft till de gröna näringarna rankades högt i det interna ledet.

Om SydGrönts långsiktiga hållbarhetsarbete

SydGrönt arbetar mot visionen att leda utvecklingen av svensk frukt och grönsaker, odlad på ett hållbart sätt, idag och för framtida generationer. Det är ett stort och viktigt åtagande som ställer krav på att vi gör skillnad, varje dag i på alla sätt vi kan.

I SydGrönts årliga sammanställning av den odlarägda ekonomiska föreningens hållbarhetsarbete ger vi en sammanfattande bild av på vilket sätt SydGrönt tar ansvar för att minimera vårt klimatavtryck. Det är med en mängd olika initiativ och arbete som sker inom ramen för våra fyra fokusområden - hållbar planering, respekt för råvaran, resurseffektivitet och med ansvar för människa och samhälle, som vi gör skillnad ur ett långsiktigt hållbarhetsperspektiv.

Några exempel under 2020 är

• 100 procent av SydGrönts odlare är certifierade enligt IP Sigill Frukt och Grönt som ger ett kvitto på säker och hållbart odlad mat
    • 7 nya odlare som medlemmar i SydGrönt
    • Minskat matsvinnet i procent av produktomsättning i kilo, från de redan låga nivåerna med 0,088 procent för 2019 till 0,085 procent under 2020. Detta tack vare effektivitet på lager, en snabb rotation av produkter på lager och ett lagersystem med principer för FIFO
    • Transporter via dotterbolaget SydLog har genom ändrad bränslemix och skonsammare körning haft en minskad co2 påverkan motsvarande - 1 244 311 kg Co2
    • SydGrönt har 100 procent fossilfri energiförbrukning. På lagerbyggnaden i Helsingborg producerades 15 procent av energibehovet med hjälp av 910 solcellspaneler. Anläggningen genererade 254 401 kilowatt, vilket motsvarar en besparing av koldioxid med 63 794kilo CO2
    • Under 2020 genomförde 49 utlandsfödda anställda SFI-utbildning på betald arbetstid, som en viktig del av att vara en inkluderande arbetsplats

SydGrönts Hållbarhetsrapport för 2020

Läs SydGrönts hållbarhetsrapport för 2020 i sin helhet här!

ett 90-tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga