Sokigo och Symetri i samverkan kring svensk geodata för effektivare myndighetshantering

Stockholm den 7 september 2016. Addnode Groups två dotterbolag, Sokigo och Symetri, har ingått ett samarbete för att aktivt driva arbetet kring enhetliga specifikationer för geodata. Genom samarbetet skapas maximal kundnytta för kommuner, myndigheter och landsting och arbetet bidrar även till ökade förutsättningar för en enhetlig distribution av öppen data.

Sokigo och Symetri kommer att inleda ett samarbete med syfte att säkerställa utveckling samt anpassning av produkter i enlighet med de riktlinjer som utarbetats av projektet Svensk Geodataprocess. Svensk Geoprocess är ett samverkansprojekt som drivits av Sveriges kommuner, SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Lantmäteriet med syfte att bidra till en enklare och effektivare myndighetsutövning för till exempel planarbete, fastighetsbildning och bygglovshantering, miljö- och krisarbete samt infrastrukturbyggande.

- Resultatet av samarbetet är att vi förstärker vårt kommunala erbjudande och får ännu slagkraftigare produkter, säger Martin Burrows, ansvarig för infrastrukturområdet på Symetri.

- Programvaruleverantörerna är en nyckelaktör för att svensk geoprocess skall fungera i praktiken. Vår gemensamma satsning innebär att vi tillsammans med våra kunder är med och leder den digitala utvecklingen och bidrar till ett effektivare samhälle, säger Monica Lindberg, TF affärsområdeschef på Sokigo.

Samarbetet inleddes i juni 2016 och är nu i full gång.

Sokigo ingår i Addnode Groups affärsområde Process Management, som är en ledande systemleverantör till offentlig sektor i Sverige och Norge. Symetri ingår i Addnode Groups affärsområde Design Management som är en ledande leverantör i Norra Europa av IT-system för design och konstruktion.

För mer information:

Symetri: Martin Burrows, Affärsområdeschef Infrastruktur,. Tel: 070-48 28 896 | Email: Martin.Burrows@symetri.com

Sokigo: Monica Lindberg, TF Affärsområdeschef Tel: 08-560 38850 | Email: monica.lindberg@sokigo.com

Om Symetri

Symetri är norra Europas ledande leverantör av CAD-, BIM- och BLM-/PLM-lösningar. Företaget grundades 1989 och har idag mer än 300 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. Symetri ägs 100% av Addnode Group. För ytterligare information, se www.symetri.se.

Om SokigoSokigo ingår i Addnode Groups affärsområde Process Management. Affärsområdet Process Management är en ledande leverantör av IT-system och tjänster, främst för offentlig sektor, i Sverige och Norge. Bland kunderna finns statliga verk, 270 av Sveriges kommuner samt ett stort antal privata bolag. Verksamheten omsatte 440 MSEK 2015 och bedrivs i dotterbolagen Abou, Arkiva, Decerno, Ida Infront, Kartena, Mittbygge, Prosilia, Sokigo och delägda Kompanion.