Ta till vara på hela pumpan och pynta med höstlöv.

​5 tips för en hållbar Halloweenfest

Spindelväven växer sig tjock, fladdermössen viner i luften och pumpor flinar illavarslande i mörkret. Nu är det den tiden på året! Ska du ordna en Halloweenfest? Så här gör du den lika hållbar som läskig.

1. Klimatsmart kostym

Vill du ha en dräkt, hyr eller låna gärna. Eller varför inte second hand-shoppa till exempel en häxhatt och ta på dig svarta kläder - du har blivit en häxa. Eller låt lite "blod" leta sig ner från mungipan och sträck ut armarna - vips har du blivit en zombie.

2. Klassisk pumpalykta

Gör en klassisk pumpalykta, för att få rätt Halloweenstämning hemma. Så här gör du. Glöm inte att ta till vara på alla delar och återvinna resterna som matavfall när lyktan gjort sitt.

3. Fixa pyntet

Vill du ha Halloweenpynt? Loppisar är din bästa vän! Annars kan du enkelt fixa pynt till exempel genom att måla glasburkar till fina lyktor eller låta toarullar förvandlas till spöken och fladdermöss. Vackra höstlöv och pumpor är också fint pynt.

4. Ät pyntresterna

Ta till vara på pumpaköttet från pumpalyktan och gör till exempel en värmande pumpasoppa med rostade pumpakärnor eller varför inte bjuda på en söt pumpapaj med grädde till efterrätt.

5. Ge bort något?

Är du bjuden på Halloweenfest. Ta inte med någon onödig grej. Vill du ge något kan du till exempel ta med en burk honung, en stickling eller en vacker loppad kopp (kanske fylld med något gott). Fler hållbara presenttips hittar du på: www.hållbarapresenter.se