På senare år har gröna rätter gjort entré på julbordet.

​Julbordet då och nu

Ett dignande julbord är ett självklart inslag i många hem. Men är det dags för en uppdatering? Här får du tips på gröna rätter som passar på julbordet och idéer till vad du kan göra med resterna.

Man kan säga att julbordet började redan under vikingatiden när man "drack jul". Under medeltiden kom det kristna julfirandet till Sverige, då man fastade under advent. Fastan bröts på juldagen och man fick äta kött igen. Vårt traditionella julbord, ett så kallat smörgåsbord, härstammar från 1700-talets brännvinsbord. På brännvinsbordet stod förstås brännvinet i centrum, omgivet av salta tilltugg. Att julbordet innehåller flera fläskrätter är en rest från det gamla bondesamhället då grisen slaktades till jul.

Julbordet förändras

Genom åren har innehållet på julbordet förändrats. Lutfisk åt man redan på medeltiden, men risgrynsgröt blev vanlig först på 1800-talet och det var även då vi började äta julskinka. Köttbullarna gjorde inte entré på julbordet förrän 1970. Med den ökande tillgången på grönsaker och de senaste årens vegetariska trend, har fler gröna rätter nu fått plats på julbordet.

Bryt inte kylkedjan

Oavsett vad som dukas upp, så brukar det vara rikligt med mat och risken för matsvinn stor. I en intervju med kocken och matinspiratören Malin Broman, tipsar hon:

−I många familjer ställs vissa saker fram av tradition, men det kanske bara är en person som äter det - strunta i det. Ta inte fram all julmat första dagen, utan lägg upp i mindre skålar och fyll på efterhand, så bryter du inte kylkedjan och maten håller längre.

Källor: Populär historia, Julbordsguiden, Sveriges Radio, Taffel

Resttips

Gröt: Klassiker som ris à la Malta och saffranspannkaka

Prinskorvar: Lägg dem i en mustig tomatsås och ät med pasta, eller rulla in i dem i smördeg "pigs in a blanket" och ge till barnen.

Julskinka: Ta den överblivna julosten och gör en ost- och skinkpaj. Skinkan passar också bra i en pastasås.

Vörtbröd: Frys in och ta fram om någon månad när du är sugen igen, eller gör krutonger till sallader och soppor.

Grönkål: En krispig grönkålssallad med granatäpplekärnor och apelsin är gott. Eller varför inte grönkålschips - passar både som snacks och för att ge maten extra krisp.

Gröna rätter till julbordet

• Grönkålssallad med granatäpplekärnor och apelsinskivor
  • Rösti med smetana, rödlök och tångrom
  • Inlagd aubergine ("auberginesill")