Influencern Tess Waltenburg inspirerar till en hållbar livsstil. Foto: Nils Sjöholm

​Månadens miljöinspiratör: Tess Waltenburg

Tess Waltenburg är influencern som i sina sociala kanaler, under parollen "good enough sustainable living", inspirerar till att hitta glädjen i ett mer hållbart liv, utan stress och pekpinnar.

−Vill man leva mer hållbart, tycker jag att man ska börja med att utgå från sitt eget liv. Hur påverkar jag omvärlden genom hur jag reser, äter eller vad jag har på mig? Är du en köttälskare, kanske du inte kan bli vegan över en natt, men du kanske kan införa några köttfria dagar? Jag brukar jämföra en hållbar livsstil med att börja träna − om du går ut för hårt, är risken stor att du inte orkar fortsätta. Men om vi lyckas ändra några av våra vanor, kan det få stor effekt.

Hur uppstod Sustainable influencers?

−Från början var det en Facebook-grupp. Där föddes idén om att starta en förening för att kunna jobba mer organiserat och kunna jobba tillsammans. Under drygt ett år har den ideella föreningen funnits och vi är nu 45 medlemmar. Hittills har vi varit fyra personer i styrelsen, men vi kommer att bli några fler framöver. Sustainable influencers har ett Instagram-konto där vi samlar innehåll från de olika medlemmarna. Kontot fungerar som en plattform där man kan hitta hållbar inspiration.

Vad väckte ditt intresse för hållbarhet?

−Jag har fått med mig det från början, min mormor sa alltid "inget skall förfaras" - en hashtag som jag nu startat på Instagram. Men jag har också haft perioder när jag shoppat mycket för att få tillfälliga kickar och må bättre. När jag fick barn blev det en brytpunkt och jag började ifrågasätta hur vi lever och vad som är viktigt. Många gånger handlar vi saker för att fly vardagen. Därför vill jag uppmuntra folk till att hitta glädjen i hållbarhet. Att värdesätta sina saker och ta hand om dem så man kan ha dem kvar. Att omvärdera – vad får mig att må bra egentligen?

Sustainable influencers tema för februari är Hållbar garderob - vad innebär det?

−Grunden är att ha en garderob med kläder som man verkligen gillar och använder. De flesta plagg används bara sju gånger. Sen finns det olika sätt att uppdatera garderoben på, utan att köpa nyproducerat. Man kan handla second hand eller till exempel ordna en klädbytardag med sina vänner - eller varför inte på jobbet?

Om Tess Waltenburg

Lundabo som pluggar etnologi och driver egna instagramkontot @tess.waltenburg och bloggen https://www.tesswaltenburg.se/ där hon inspirerar till att leva mer hållbart. Hon är också med i styrelsen för Sustainable influencers. Tess pratade på White Monday-frukosten i höstas som Sysav arrangerade.