Mycket av maten som slängs är ätlig.

Restrecept: Nu ska du få för gammal ost

Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas. Allt som behövs är ett bra restrecept! Här är ett från Gullviksskolan.

Endast fantasin sätter stopp för ett riktigt gott, klimatsmart restrecept. Förra året hade klass 6 RÖD på Gullviksskolan en hemkunskapslektion där de gjorde kylskåpsrens och snickrade ihop en maträtt av alla rester. Resultatet blev en supersmarrig Pasta Carbonara på sista skvätten grädde, några skivor påläggskalkon (som blev över från föregående lektion), lökar som var redo att slängas men som hackades ner. Tillsammans blev det en billig och mättande måltid!

Pasta Carbonara á la Gullviksskolan

Du behöver:

• Ett helt okej ägg
  • Ett paket med sista-skvätten-grädde
  • Ledsna gul- och vitlökar
  • Några skivor överbliven påläggskalkon
  • Lite gammal ost
  • Salt och svartpeppar

Gör såhär:

1. Koka pastan i lättsaltat vatten.
  2. Skala och hacka lök och vitlök. Strimla kalkonen. Stek i olja.
  3. Blanda 1 st. äggula, 3 msk grädde, 1 krm salt och 1 krm svartpeppar.
  4. Häll i blandningen i stekpannan tillsammans med löken och kalkonen.
  5. Häll av pastavattnet och lägg tillbaka pastan i kastrullen.
  6. Häll blandningen från stekpannan ner i kastrullen. Toppa med ost. Bon appétit!

Fakta om Resterkocken

Resterkocken är en matlagningstävling för barn och ungdomar i årskurs 4–9 i södra och nordvästra Skåne. Tävlingen syftar till att öka kunskapen kring hur vi kan minska matsvinnet genom att släppa loss kreativiteten kring hur rester och varor med kort hållbarhet kan användas. Tävlingsbidragen ska vara rätter baserade på matrester, livsmedel med kort hållbarhet eller skafferivaror som ofta blir stående. Tävlingen pågår 1 oktober–1 december 2018. Mer information finns på www.resterkocken.se