Dags att vårstäda? Här kommer några tips för hur du fixar utrensningen så smidigt som möjligt.

Så lyckas du med vårstädningen

Nu är det många som rensar hemma. Här kommer några tips för hur utrensningen blir så smidig som möjligt.

1. Ta ett projekt i taget

Börja inte med hela bostaden, utan bestäm dig till exempel för att ta garaget, vinden, förrådet eller garderoben. När du bockat av ett projekt, blir det lättare att börja på nästa.

2. Dela upp dina saker

Kläder för sig, elektronik i en hög och möbler i en, till exempel. Ta dig sen an en hög åt gången och dela upp den i: spara, återvinna, lämna till återbruk och laga. Försök prioritera hårt - spara inte saker du inte använder, ge dem nytt liv istället!

3. Lämna det som går för återbruk

Det som ska till återbruk, kan göras på olika sätt: sälja, ge till bekanta, skänka via annons i exempelvis Facebookgrupper eller genom att lämna till återbruk (loppisar, välgörenhetsorganisationer etc.). På återvinningscentralerna finns också möjlighet att lämna hela saker till återbruk, men det är tyvärr mindre insamling än vanligt just nu, på grund av Covid-19. Här hittar du listan.

4. Planera transporten till återvinningscentralen

Får allt plats i bilen eller behöver du hyra släp? Behöver du bärhjälp? Ta i så fall med en kompis eller familjemedlem! Och glöm inte körkortet! Tänk också på restriktionerna på grund av risken för smittspridning av Covid-19.

5. Förbered hemma

Sortera med fördel det som ska till återvinningscentralen hemma, så går det smidigt när du väl är på plats! Närmsta återvinningscentral, öppettider, packlistor etc. hittar du på Sysav.se.

Vi ses på återvinningscentralen!