Ordna en bytardag och byt kläder och prylar med vänner och bekanta.

Ska vi byta grejer med varandra?

I en undersökning som Sysav har gjort är det endast cirka 20 procent som tycker att det är lätt att dela och samäga saker med någon annan.  Hur gör man för att låna, byta, hyra och dela på ett enkelt sätt?

Många vet var man kan köpa och sälja second hand, men hur gör man för att dela? Delningsekonomi kan kännas komplicerat, men delande är faktiskt redan en naturlig del av mångas vardag genom biblioteken. Det behöver alltså inte vara så svårt. Med tanke på hur sällan många av sakerna vi äger faktiskt används, finns det all anledning att tänka annorlunda kring hur vi ser på ägande.

Vad kan du dela?

Fundera till exempel kring:

När du behöver borra - kan du hyra eller låna en borrmaskin? En borrmaskin används i snitt i 18 minuter under sin livstid.

Kan du gå med i en bilpool istället för att ha en egen bil? Bilar står parkerade 95 procent av tiden.

Kan du förnya garderoben genom att hyra kläder, istället för att köpa? Ett klädesplagg används i snitt sju gånger.

Kanske kan du samäga verktyg och/eller trädgårdsredskap med dina grannar? Behöver du sport- och fritidsprylar kan du se om de går att låna via Fritidsbanken. Det finns också flera tjänster för att hyra kläder och även för att hyra eller låna prylar av varandra. Hitta lokala initiativ genom din kommun. I Malmö finns till exempel Smarta Kartan.

Testa att dela

Delande är det aktuella temat i kampanjen Minimeringsmästarna. Utmaningarna som deltagarna ska utföra är:

Anordna en bytardag

Du kan byta vad som helst för prylar eller kläder men det kan underlätta med ett tema, till exempel sport-, sommar- eller barnprylar.

Delande i grannskapet

Prata med dina grannar eller vänner som bor i närheten om det finns något ni kanske skulle kunna dela på. Det kan till exempel vara slagborr, gräsklippare eller stege

Testa delning

Testa någon form av delning av något du tidigare inte delat. Det kan vara att låna, byta eller hyra något.

Kanske kan du haka på någon av utmaningarna?

Följ Minimeringsmästarnas resa på @minimeringsmastarna_sysav på Instagram