Så fixar du en egen klädbytardag

Så fixar du en egen klädbytardag

Sugen på att byta upp din garderob? Här är några tips på hur du kan gå tillväga om du vill anordna en egen klädbytardag.

1. Prata med vänner, kollegor och grannar. Kanske finns det fler som tänkt samma tanke eller skulle kunna tänka sig att hjälpa till? Småbarnsföräldrar är exempelvis ofta i behov av barnkläder, så förskolan kan vara ett bra ställe att börja. Eller varför inte dra igång en klädbytardag på din arbetsplats?
  2. Kolla i garderoben. Handen på hjärtat – om det hängt där utan att ha använts på länge, är det nog dags att hitta en ny ägare. Plagg som blivit för små eller för stora är också goda kandidater till din klädbytardag. Prova en veckas Four Fit Challenge. Klarar du av att bara bära fyra plagg under en vecka? Det är en bra tankeställare över vad du behöver och inte.
  3. Fixa en lokal. Samlingslokaler i din förening, skola/förskola, eller en föreningslokal kan vara bra om ni är flera. Är ni en mindre grupp kanske ditt vardagsrum är bästa stället. Låna ihop galgar, klädstänger och bord.
  4. Bjud in alla glada klädbytare. Är ni bara några stycken kan ni enkelt lösa bytena sinsemellan, men är ni många kan ni behöva sätta upp regler för bytena. Bestäm till exempel att ni bara får ta med ett visst antal plagg per man och att de måste vara hela och rena.
  5. Utse några som ansvarar för att ta emot kläderna. Samla in kläderna först och sortera/häng upp dem. Är ni många kan ni behöva ett system, till exempel att för varje inlämnat plagg får man en pollett (en byxknapp till exempel). För varje pollett du har, får du välja ett annat plagg.

Bonustips! Nu under vintersäsongen är en klädbytardag med fokus på vinterkläder, skridskor, skidor och pulkor ofta välkommet.